جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

عدم تقید به منازل عرفا 

بعضی از عارفان در عرفان عملی بر این باورند که باید منزل‌ها را به ترتیب طی نمود تا به شهود و حضور و حقیقت توحید نایل گشت و چنین سیری یک امر ضروری است. تعداد این منازل را به اختلاف دو، سه، چهار، هفت، هزار و بعضی بیشتر می‌دانند. خواجه عبدالله انصاری در کتاب منازل السائرین صد منزل از این منازل را ذکر کرده است. آنان بر این باور بودند که طی این منازل باید به ترتیب صورت گیرد، زیرا بدون طی نمودن منزل قبلی، ورود به منزل بعدی امکان‌پذیر نیست. بی‌شک چنین تفسیری از منازل عرفانی، راه را بر بسیاری از سالکان می‌بندد و حضور در میدان عرفان را تنها برای عده‌ای خاص باز می‌گذارد. امام با عدم تقید و پایبندی به منازلی که عرفا ذکر کرده‌اند، راه ورود به عرصه عرفان عملی را برای همه اقشار و طبقات باز کردند و به شکلی زیبا عرصه حضور را از آن فضای تنگ و محیط بسته به یک فضای باز و فراگیر تبدیل نمودند. و یک عرفان خالص و بی‌تکلف و جامع و همه گیر را ارائه کردند.

صفحه 219/ پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی/ دکتر حسنعلی بختیار نصرآبادی/ پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی/ چاپ اول/ سال 1391/ 458 صفحه/ 11000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها