یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳
«کالای عمومی جهانی» با نگاهی مفهوم‌شناسانه کتاب شد

کتاب «کالای عمومی جهانی» اثر مشترک «اینگه کاول»، «ایزابله گرونبرگ» و «مارک ای. اشترن» با ترجمه عباس زندباف از سوی انتشارات سمت منتشر شد. این اثر مفهوم کالای عمومی را در دو حوزه ملی و جهانی بررسی می‌کند.-

عباس زندباف، مترجم این کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به این که ترجمه کتاب «کالای عمومی جهانی» را 10 سال پیش به سفارش شورای عالی اطلاع‌رسانی انجام داده است، گفت: به دلیل برخی تحولات سازمانی در نشر کتاب وقفه‌ای طولانی ایجاد شد تا آن که سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت) این اثر را در قالب کتابی دانشگاهی به چاپ رساند.

وی درباره موضوع اصلی کتاب گفت: مولفان با بررسی کالای عمومی یادآور می‌شوند که در توسعه اقتصادی نمی‌توان کالای عمومی را که باید سودش به عموم مردم جامعه برسد به بخش خصوصی یا اقتصاد آزاد واگذار کرد بلکه باید همواره دولت‌ها در بخش‌های اقتصاد عمومی دخالت و در حقیقت کمکی به سایر بخش‌ها داشته باشند.

مترجم اثر ادامه داد: همچنان که در بخشی از معرفی این کتاب آمده است، هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند به کالاهای عمومی جهانی از قبیل صلح، رفاه و ثبات اجتماعی دست یابد. همچنین بر اساس یافته‌های نویسندگان این اثر با افزایش همکاری بین‌المللی می‌توان کالای عمومی جهانی را فراهم کرد.

وی درباره ویژگی‌های کتاب «کالای عمومی جهانی» عنوان کرد: این اثر با بیان نمونه‌های جدیدی از کالای عمومی می‌تواند ضمن بررسی ابعاد مختلف اقتصاد کالای عمومی جهانی، راهکارهایی را برای برنامه‌ریزان بخش‌های اقتصادی ارایه و چالش‌های پیش رو را بیان کند.

مترجم کتاب‌های علوم اجتماعی و سیاسی گفت: این کتاب باید حدود یک دهه قبل یعنی زمان انتشارش در کشور ما ترجمه و منتشر می‌شد اما با این حال اطلاعات این اثر می‌تواند راهبردهای مناسبی را برای کشورهای درحال توسعه نظیر ایران بیان کند.

کتاب «کالای عمومی جهانی» در 12 فصل با عناوینی مانند عدالت جهانی، کارایی بازار، بهداشت، دانش و اطلاعات، صلح و امنیت تنظیم شده است.

زندباف در بخشی از مقدمه این اثر در تعریف کالای عمومی نوشته است: «کالای عمومی کالایی است که مصرف بسیار دارد و نمی‌توان کسی را از مصرف آن بازداشت از این رو این کالا برعکس کالای خصوصی، از لحاظ تقاضا و مصرف بی‌رقیب است. در حالی که کالای خصوصی رقیب‌‌پذیر و استثناپذیر است، کالای عمومی رقیب‌نا‌‌پذیر و استثناناپذیر است.»

از مباحث این نوشتار می‌توان به جهانی‌سازی کالای عمومی، تعامل‌های راهبردی، جهان تشته برابری، برابری عرضه و تقاضای کالای عمومی، فراسوی برابری بین‌المللی، مدیریت بحران به هنگام سیطره داشتن بی‌ثباتی، تحلیل اقتصادی شهرهای تاریخی و مراقبت‌های بهداشتی بین‌المللی برای پایشگری بیماری‌های واگیردار اشاره کرد

نخستین چاپ کتاب «کالای عمومی جهانی» را سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت) با شمارگان 500 نسخه در 714 صفحه و به بهای 13 هزار ريال روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها