اسدي با بیان این مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: كتابخانههاي عمومي باید با ترويج علم، در پي حل علمي مشكلات جامعه بشري در بخشهاي مختلف حقوقي، خانوادگي، اجتماعي و تحصيلي باشند.
اين استاديار و عضو هيات علمي دانشگاه شاهد اظهار كرد: طبق نقشه جامع علمي كشور كه در آن علوم مهم و مورد نياز كشور پيشبيني شده، كتابخانههاي عمومي با داشتن نقش واسطهاي، بايد مفهوم هدفمند استفاده از روش علمي را وارد زندگي افراد غيرعلمي كنند.
اين عضو كميته انتشارات و هياتمديره انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران اظهار كرد: ترويج علم در كتابخانههاي عمومي به معناي روشمند كردن استفاده از علم و مطالعه كتابهاي علمي براي حل مشكلات زندگي افراد غيرعلمي و سنتي جامعه است.
وي اظهار كرد: نقش كتابخانههاي عمومي در ترويج علم با استفاده از روش واسطهاي يعني برپايي سلسه نشستهاي كتابخانهاي با حضور نويسندگان حوزههاي گوناگون علمي و آشنايي آنان با مخاطبان عمومي، مورد تمركز و تاكيد است.
اسدي ادامه داد: نويسندگان علوم گوناگون با تشريح كاربردهاي عمومي علوم و تفسير اينكه علمهای مختلف داراي چه شغلهايياند و چه كاربردهاي عمومي در زندگي بشر دارند، ميتوانند باعث ترويج علم در كتابخانهها شوند.
عضو هيات علمي انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران اظهار كرد: مفهوم ترويج علم همچنين از طريق تهيه منابع علمي ساده و قابلفهم براي عموم مخاطبان و همچنين اقشار گوناگون مراجعهكننده به كتابخانههاي عمومي، ميتواند انجام شود.
اسدي درباره نقش كتابخانهها در توليد علم گفت: اين نقش به تمام كتابخانهها مرتبط نميشود و فقط كتابخانههاي معتبر، تخصصي و داراي منابع غني را دربر ميگيرد.
وي اظهار كرد: كتابخانهها با داشتن منابع غني و نيروي انساني كافي ميتوانند در توليد علم تاثيرگذار بگذارند اما اين نقش براي كتابخانههاي عمومي تعريف نميشود و فقط بحث ترويج علم بايد در آنها دنبال شود.
عضو هيات علمي انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران گفت: توليد علم به معناي فراهم كردن علم جديد با استفاده از منابع كتابخانهاي است؛ مانند توليد كتابشناسي يا تشكيل بانكهاي اطلاعاتي كه از كتابخانهها انتظار ميرود در دنياي فناوري اطلاعات آن را توليد كنند.
وي با بيان اينكه به طور سنتي نقش كتابخانهها در توليد علم، يكسويه بوده، عنوان كرد: كتابخانهها به طور سنتي با ثبت علم و گردآوري علوم مكتوب نقش منفعل را در چرخه علم ايفا ميكردند و بيشتر نگهبان منابع علمي و مكتوب بودند.
اسدی با اشاره به نقش برجسته كتابخانهها در توليد و ترويج علم گفت: علم بشر تا حدود زيادي مديون كتابخانههاست زيرا اگر كتابخانهها و همچنين وظيفه ثبت و نگهداري منابع از سوي اين مراكز نبود، بشر علمي نداشت.
عضو هياتمديره انجمن كتابداري و اطلاعرسانی عنوان كرد: در جامعه فناوري اطلاعات امروز با تغيير رويكردها و ارتباطات علمي هنوز كتابخانهها گنجينه دانشاند و كتابخانهها جاي خود را دارند اما انتظارت جديدي مانند توليد و ترويج علم از سوي اين مراكز مطرح شده است.
اسدي اظهار كرد: توليد علوم در بخش كتابشناسي و فهرستهاي كتابخانهاي توليد ميشوند و با استفاده از اين كه كتابعلمي يا مقالههاي توليده شده موجود در كتابخانهها چه ويژگيهاي علمي دارند، از جنبه علمي و نحوه توليد علم در بخش كتابشناسي، مورد ارزيابي قرار ميگيرند.
اين عضو هيات مديره انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران گفت: بخش ديگري از علومي كه ميتوان از طريق كتابخانهها توليد كرد، تشكيل بانكهاي اطلاعاتي در كتابخانههاست.
وي ادامه داد: تشكيل بانكهاي اطلاعاتي در كتابخانهها در دهههاي 80، 90 و دهه دو هزار ميلادي رايج بود و كتابخانهها و كتابداران نقش بسيار مهمي را در شكلگيري آن ايفا كردند.
اسدي عنوان كرد: تشكيل بانكهاي اطلاعاتي در كتابخانهها ديگر بحث روز نيست و به دليل آمدن شبكههاي اطلاعرساني مانند اينترنت، امكانات رايانهای و لوحهاي فشرده، توليد بانكهاي اطلاعاتي در زمينههاي گوناگون علمي از سوي موسسههاي و پژوهشگاههاي گوناگون رايج شد.
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
نظر شما