ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
گزینشگران کتابهای درسی از پیشنهادهای استفاده از فیلم در آموزش مطالب گوناگون استقبال میکنند. برای مثال، تصور کنید مدرسان چگونه میتوانند از برنامه چشمهای خیره به پاداش برای تدریس موضوع بیعدالتی اجتماعی در درس مقدمهای بر جامعهشناسی استفاده کنند. چگونه میتوانند از نسخههای گوناگون هالیوودیِ فیلم رومئو و ژولیت در تدریس نمایشنامه شکسپیر بهره ببرند؟ چگونه قسمتهایی از فیلم مرد یخی در مباحث علوم قضایی به کار میرود؟ چگونه فیلم رستگاری در شاوشنک، یا دیگر فیلمهای عامهپسند در موضوعهای مربوط به مجازات، جرایم و عدالت در بحث حقوق کیفری استفاده میشوند؟ فیلمهای ممتازی درباره مستندات تاریخی وجود دارند، مانند فیلم داستان یک قابله اثر لورا تاچر اولریش، که درباره زندگی زنان و جامعه در دوران انقلابی است. مجموعه دنبالهدار در جستوجوی تاریخ را در شبکه تاریخ، زندگینامهها در شبکة A&E، یا تجربه آمریکایی را در نظر بگیرید. برای مباحث ریاضیات و جغرافیا، ویدئوهای پرشکن (فراکتال) با مجموعههای انیمیشن مندلبروت، یا گردشهای جولیا را با آن کیفیت ساخت عالی ببینید. چگونه میتوانید از این ویدئوها برای راهنمایی آموزگاران و دانشجویان استفاده کنید؟ بعضی از درسها، مانند انسانشناسی بصری که بر فیلمهای قومنگاری استوارند تقریباً به طور کامل با استفاده از این گونه فیلمها تدریس میشوند.
صفحات 85 و 86/ نگارش و تهیه ملحقات کتاب درسی دانشگاهی/ مری آلن لپیونکا/ ترجمه محمد حامد شاهمرادی، آفاق عابدینی، مهدی بهنیافر و فاطمه لشکرینژاد/ انتشارات سمت/ چاپ اول/ سال 1391/ 171 صفحه/ 3000 تومان
نظر شما