ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
اخیراً کتاب مصوری با عنوان «آموزش حواس» به دستم رسید که میکوشید از طریق تصاویر، کودکان را با تفاوتهای موجود در ویژگیهای مرتبط با زندگی روزانه مانند مرطوب بودن، تیغدار بودن، پُرزدار بودن و غیره آشنا سازد. اگر چه هدف مؤلف آموزش خوب و مؤثر به خردسالان بود ولی چون تمامی تصاویر کتاب صاف و صیقلی بودند، آموزش بینتیجه خواهد ماند. زیرا احساس خاردار بودن گیاه کنگر زمانی در وجود کودک ایجاد میشود که او بتواند آن را لمس کند. او احساس میکند که تیغهای گیاه در دستهایش فرو میروند و حس ناخوشایندی به او دست میدهد. به این ترتیب نوعی ارتباط حسی نسبت به گیاهان تیغدار (یا خار دار) در کودک شکل میگیرد و باعث میشود در آینده با احتیاط بیشتری به آنها نزدیک شود.
مفهوم خارخاری یا تیغتیغی با لمس واقعی خار یا تیغ ایجا میشود. به همین دلیل باید بچهها را تشویق کنیم تا دنیا را در دستان خود بگیرند و آن را به شیوهای قابل فهم تسخیر کنند.
صفحه 46/ رگینا فینکه / ترجمه لیلا لفظی/ انتشارات کتابهای قاصدک/ 144 صفحه/ 4500 تومان
نظر شما