تصویرگر منتخب پانزدهمین جشنواره دوسالانه کتاب کودک و نوجوان:
تصویرگری کتاب کودک بسیار دشوارتر از کتاب بزرگسال است
تصویرگر کتاب کودک با عنوان «رنگ چشمهای صبا» منتشر شده از سوی موسسه بوستان کتاب قم، گفت: تصویرگری کتاب کودک بر خلاف نظر عموم، بسیار دشوارتر از کتاب بزرگسال است، زیرا باید فضای درونی، رویاها و روحیه کودکان را درک کرد تا اثری خوب را به تصویر کشید.-
وی ادامه داد: از سال 1386 به طور حرفهای تصویرگری کتاب کودک را آغاز کردهام و تاکنون بیش از 30 عنوان کتاب را به تصویر کشیدهام. بزرگترین هدفم در این حرفه رضایتمندی مخاطبان است.
تصویرگر کتاب کودک «رنگ چشمهای صبا» درباره بهترین خاطره خود در این رشته هنری بیان کرد: دریافت جایزه و تجلیل در پانزدهمین جشنواره دو سالانه کتاب کودک و نوجوان، زیباترین خاطره من در این حرفه به شمار میآید.
وی گفت: در پانزدهمین جشنواره دو سالانه کتاب کودک و نوجوان انتظار برگزیده شدن کتابهای دیگرم را داشتم، زیرا فکر میکنم آنها مفاهیم عمیقتری با خود همراه داشتند اما باعث خرسندی و افتخار که در این جشنواره تصویرگری کتابهای «آن روز شیرین»، «رنگ چشمهای صبا» و «خواب عجیب پیامبر» انتخاب شد.
تصویرگر کتاب «آن روز شیرین» درباره روند تصویرگری یک کتاب کودک عنوان کرد: کتاب کودک پس از نوشته شدن و تایید مدیرمسوول نشر به مدیر هنری انتشارات تحویل داده میشود. مدیر هنری نیز بر اساس شناختی که نسبت به روحیه تصویرگران دارد، اثر را به تصویرگر مورد نظر ارایه میدهد، چرا که تصویرگر باید بتواند پیچ و خم داستان را به خوبی نمایان کند.
موسوی افزود: سپس جلسهای با حضور تصویرگر، مدیرمسوول نشر و مدیر هنری برگزار میشود تا در آن اندازه(سایز)کار، تعداد رنگها و قطع اثر تعیین شوند. در پایان نیز پس از ارایه تصاویر کتاب، مدیر هنری آن را اسکن و صفحهآرایی میکند.
وی در پاسخ به این سوال که «از سوی مخاطبان خود چه بازخوردی دریافت کردهاید؟» گفت: تاکنون بازخوردی دریافت نکردهام، زیرا چگونگی بازخوردها باید از سوی ناشران و کتابفروشیها به تصویرگران ارایه شود. به نظر میرسد این کار نیاز به تحقیقات میدانی ناشر دارد اما اغلب ناشران کمتر به دنبال تحقیقات میدانیاند و بیشتر به بازگشت سرمایه تولید کتاب توجه میکنند.
تصویرگر کتاب کودک «خواب عجیب پیامبر» ادامه داد: اگر ناشران در تولید کتابهای خود به عوامل مختلف یک کتاب مانند کاغذ، چاپ خوب، رنگ، صحافی، مدیر هنری، گرافیک و چاپخانه دقت کنند، علاوه بر بازگشت سرمایه اولیه، مخاطبان فراوانی را هم جذب خواهند کرد.
وی در پاسخ به این سوال که «کدام کتابتان را بهترین اثری که به تصویر کشیدهاید، میدانید؟» اظهار کرد: برخی کتابهایم را با تمام انرژی به تصویر کشیدم که فکر میکردم به عنوان یک سابقه کاری خوب برای من در ایران و برای ایران در عرصه بینالمللی به شمار خواهد آمد اما در فرآیند چاپ، اثر به شکلی غیر قابل انتظار منتشر شد. به نظرم برای حفظ ظرافتها و شیوایی مفاهیم هنر تصویرگری کتاب کودک، اثر را باید در بهترین نوع کاغذ گالینکور منتشر کرد. جنس گالینکور این قابلیت را برای کودکان فراهم میکند که با کتاب مانند یک اسباببازی ارتباط برقرار کنند. متاسفانه گالینکورهای موجود در بازار کتاب ایران این قابلیت و انتظار را با خود به همراه ندارند.
کارشناس ارشد رشته گرافیک درباره روند حرفهای خود گفت: در دانشگاه هیچ موضوعی من را جذب نکرد و استاد راهنمای خاصی نداشتم. بنابراین، کوشیدم با مطالعه کتابهای تصویرگران بزرگ دنیا، نیازهای علمی و حرفهای خودم را پوشش دهم. البته در این راه انگ کپی کارهای استادان بزرگ این هنر را به من زدند اما آن را نپذیرفتم و اینک در پانزدهمین جشنواره دو سالانه کتاب کودک و نوجوان ثمره تلاشهایم به بار نشست. کوشیدهام تا در کتابهایم تفکراتی را به مخاطبان تزریق کنم، به طوری که تفکر جدیدی در هر کتاب البته با حاکمیت فضای فکری خودم را ارایه دهم.
وی در پاسخ با این سوال که «آینده کاری خود را چگونه ارزیابی میکنید؟» بیان کرد: با توجه به تورم موجود در بازارهای مختلف ایران، دستمزد تصویرگران همان چیزی است که دو سال پیش تعیین شده است. اگر شرایط بازار این حرفه چنین پیش برود، در آینده به فعالیت در رشته نقاشی نیز خواهم پرداخت.
برگزیدگان پانزدهمین جشنواره دوسالانه کتاب کودک و نوجوان 25 دی در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجلیل شدند.
نظر شما