جدیدترین شماره «رشد آموزش تاریخ» از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشوپرورش منتشر شد. در این شماره مقالههایی از دبیران درباره شیوههای جدید تدریس تاریخ در مدرسهها آمده است.-
این فصلنامه با 13مقاله به بررسی محتوای برنامه آموزشی تاریخ و دستاوردهای آن میپردازد. یادداشت سردبیر با عنوان «فضیلت تاریخدانی» از عبدالرسول خیراندیش آغازکننده این شماره است. «در جستوجوی طرحی نو برای کتابهای تاریخ» نوشته حشمتالله سلیمی، گزارش میزگردی با حضور چند تن از صاحبنظران آموزش تاریخ، درباره وضعیت کتابهای درسی تاریخ است.
«کمبوجیه و چگونگی فتح مصر» نوشته رضا موسوی، کوشیده است با استفاده از منابع ایران باستان رویدادهای مربوط به دوران پادشاهی کمبوجیه را بررسی کند. سکینه سلیقهدار با مقاله «سی نکته برای تدریس موفق معلم تاریخ» نکتههایی برای تدریس درس تاریخ در مدرسهها را ارایه کرده است.
مقاله «منابع مالی حکومت معاویه بن ابیسفیان» بهقلم علیرضا غفاریان به راههایی که حاکم اموی ثروت بهدست میآورد، پرداخته است. در مقاله «آموزشوپرورش ایران از قرن اول تا تاسیس دارالفنون» نوشته مهرداد نوریمجیری نیز شیوه آموزش پس از اسلام تا دوره امیرکبیر را بررسی میکند.
«سازوکار محرک تاریخ چیست؟» مقالهای از شهناز مسلمی است که به بررسی هگل و دیدگاههای وی درباره تاریخ و فلسفه تاریخ میپردازد. فاطمه سادات کریمآبادی در مقاله «سرزمینی به قیمت
5/7 میلیون روپیه» نگاهی به تاریخ کشمیر، اوضاع سیاسی و فرهنگی و چگونگی گسترش اسلام و زبان فارسی در این منطقه دارد.
«بررسی مصادیق نظم و بینظمی براساس نظریات «نظم اجتماعی» در کتاب تاریخ وصاف» به قلم زهره تمیمداری و زینب اسلامی، پژوهشی درباره کتاب «تاریخ وصاف»، حوادث عصر ایلخانی و نظریههای جامعهشناسی در این بخش آمده است. «موزه شهدا، گنجینه عرفان، مظلومیت» بهکوشش محمدصادق دهنادی به موزه شهدا و گنجینهای از حماسهسازان یکصد سال اخیر میپردازد.
مقاله «فایده تاریخ و چگونگی تدریس آن» اثر مریم احمدیان اسدآبادی به چگونگی تدریس تاریخ و ترتیب پرسش این درس از دانشآموزان اشاره میکند. «تاریخ و شهادتی دیگر» نوشته نرجس نصرآبادی به بررسی کتاب «طالبان و شهادت دیپلماتهای ایرانی» پرداخته است. «یادی از استاد محمدحسن گنجی، پدر جغرافیای نوین ایران» بهقلم مژده زحمتکشان نیز پایانبخش این شماره از فصلنامه بهشمار میرود.
شماره 49 «رشد آموزش تاریخ»، فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در 64 صفحه، شمارگان هفتهزار نسخه و بهای 6 هزار و 500 ریال از سوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش منتشر شد.
نظر شما