به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدمهدی آرایی در حاشیه برگزاری این جشنواره گفت: درخشش قصهگویان کشور در جشنوارههای مختلف بینالمللی گویای آن است که در زمینه قصهگویی به سمت بینالمللی شدن حرکت میکنیم.
وی همچنین اظهار داشت: نکته قابل توجه در سالهای اخیر این است که قصه گویان، نسبت به زبان وجودی خود تسلط بیشتری پیدا کردهاند و نسبت به استفاده از حرکات مناسب برای قصهگویی مسلطترند و با دقت ویژه و وسواس بالایی اقدام میکنند.
آرایی با ابراز خرسندی از برگزاری شانزدهمین جشنواره منطقهای قصهگویی در استان کرمانشاه گفت: سطح این جشنواره نسبت به جشنوارههای گذشته از نظر تکنیکهای قصهگویی بالاتر است، ولی به نظر میرسد در انتخاب قصه عقبگرد نامحسوسی داشتهایم.
داور جشنواره قصهگویی منطقهای تصریح کرد: امسال شاهد این هستیم که قصهگویان خیلی به سمت خاطره و متون تاریخی که بار نمایشی دارند، حرکت کردهاند در حالی که یک متن قصهگویی دارای ویژگیهای خاص خود است.
وی افزود: متنی که برای قصهگویی انتخاب میشود از دل ادبیات شفاهی و سینه به سینه بیرون آمده و ریشه در متلها و افسانههای قدیمی دارد و هر چه ما به این مسایل نزدیکتر باشیم، ذات یک قصهگویی بهتر اتفاق میافتد، ولی هرچه متون ما تاریخی باشد بار قصهگویی کمتر خواهد شد.
آرایی افزود: وقتی تاریخ را تعریف میکنیم یک واقعیت است که در آن یک خیال شاعرانه وجود ندارد در حالی که قصه باید کودکان را به خیال ببرد.
وی ادامه داد: هرچه متن قصه ریشه در افسانهها داشته باشد و دارای تخیل بوده و به زبان و ادبیات شفاهی نزدیک باشد موفقتر است.
این داور با اشاره به معیارهای ارزیابی یک قصهگوی خوب نیز گفت: قصهگو اول باید یک قصهشناس خوب باشد و از مجموعه افسانههایی که وجود دارد آن افسانهای را که به روایت نزدیکتر است بیرون بیاورد و با تکنیکهای وجودی قصهگویی مانند حرکت دست، نوع پوشش و مدت زمان قصهگویی آشنا باشد.
مهدی آرایی، مربی کانون پرورش فکری استان یزد، برگزیده جشنوارههای منطقهای، ملی و بینالمللی گذشته است که در سالهای اخیر داوری چندین دوره جشنوارههای بینالمللی قصهگویی را عهده دار بوده است.
وی همچنین در گردهمایی موسسه فرهنگی در هندوستان و هفتههای دوستی در کشور سوئد در سالهای اخیر حضور فعال داشته است.
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
نظر شما