سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۷
فروش سه هزار نسخه از «کتاب آهنگران» در یک هفته

علی اکبری، نگارنده و ناشر «کتاب آهنگران» در نشست سپاس از گردآورندگان این اثر از فروش سه هزار نسخه این کتاب در یک هفته گذشته خبر داد و گفت: مقدمات کار برای نگارش جلد دوم خاطرات صادق آهنگران فراهم شده اند. وی خاطرات ناگفته بسیاری دارد که حداقل در 200 صفحه دیگر نوشته خواهند شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست سپاس از دست‌اندرکاران «کتاب آهنگران» عصر سه شنبه (5 دی ماه 91) با حضور علی اکبری، نگارنده و ناشر اثر و محمدعلی صمدی، ویراستار کتاب در کافه سازمان فرهنگی و هنری رسانه اوج برگزار شد.

علی اکبری در آغاز این نشست به مشقت‌هایی که در گردآوری منابع کتاب متحمل شده، اشاره کرد و گفت: پیش از این، ارگان‌ها و نهاد‌های گوناگونی برای نگارش کتاب با صادق آهنگران صحبت کرده‌ بودند ولی به صورت جدی به آن نپرداختند. همین موضوع باعث شده بود تا دید مناسبی نسبت به ثبت خاطرات نداشته باشند و به سختی ما را در این راه همراهی کنند. البته این مشکل پس از انتشار کتاب برطرف شد زیرا گفتند که باور نداشتند این کتاب منتشر شود و پس از این اتفاق، خاطرات گوناگونی را برای ما بازگو کردند که در جلدهای بعدی اثر آورده خواهند شد.

وی با بیان مشکلات همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در گردآوری منابع، افزود: یکی از این سازمان‌ها آرشیو قوی‌ای از آثار آهنگران در اختیار دارد، اما در این زمینه همکاری نمی‌کرد و معتقد بود که انتشار این کتاب کار فرهنگی نیست و به معنای کاسبی است! بارها به ما گفتند اگر صدا و سیما این آرشیوها را از ما تقاضا می‌کرد، به آن‌ها می‌دادیم و در نهایت تصمیم گرفتند آثار صوتی و تصویری آهنگران را به صورت دقیقه‌ای به ما بفروشند. ولی در نهایت با وساطت صادق آهنگران پس از شش ماه تلاش توانستیم به بخشی از این منابع دست یابیم.

محمدعلی صمدی ویراستار «کتاب آهنگران» این اثر را کاری بزرگ و ارزشمند خواند و افزود: علیرضا کمری، پژوهشگر تاریخ و ادبیات دفاع مقدس، سال 1377 سرفصل‌هایی را برای مصاحبه با آهنگران به من ارایه داد که تمام آن‌ها را علی اکبری در این اثر رعایت کرده است. آثار آهنگران قسمت مهمی از فرهنگ دفاع مقدس اند که خوشبختانه این مولف توانسته آن را نشان دهد.

وی که معتقد است صادق آهنگران انگیزه چندانی برای نگهداری اسناد و نوارهای خود نداشته است، به تلاش اکبری در طول یک سال و نیم گذشته اشاره کرد و گفت: اکبری هشتاد درصد کار را انجام داده بود، خاطرات و نوحه‌ها آماده شده بودند و بنده فقط ویراستار خاطرات بودم. مشکلی که در روایت خاطرات وجود دارد، جدی گرفته نشدن کار از سوی راوی است. به همین دلیل بسیاری از خاطرات پراکنده و از هم گسیخته‌اند. صادق آهنگران وقتی کتاب را پیش از چاپ دید، تازه کار را جدی گرفت و مواردی را مطرح کرد که نقص خاطرات را تا حدی پوشاند. 

این ویراستار ادامه داد: در نگارش این اثر از رهنمودهای علیرضا کمری برای طبقه‌بندی و شناسنامه‌دار کردن نوحه‌ها استفاده شده است. طبقه‌بندی سندی کتاب در نوع خود منحصر به فرد است. متن اشعار 540 نوحه در این کتاب گنجانده شده‌اند که یک سوم آن‌ها هم در اختیار صادق آهنگران نبود.

صمدی ادامه داد: مخاطب گمان می‌کند، ساده‌ترین قسمت کتاب مربوط به 700 صفحه نوحه است، اما این بخش پیچیده‌ترین و دشوارترین قسمت کتاب بود زیرا از برخی آن‌ها صدای دو یا سه دقیقه اصلی وجود داشت و برای تکمیل متن‌ها باید به چندین منبع مراجعه می‌کردیم تا متن و صوت یکی باشند. برخی از بندهای این نوحه‌‌ها گنگ بودند، چندین نفر آن‌ها را گوش می‌دادند تا متوجه مطلب شوند. حتی برخی از این بندها هم برای آهنگران گویا نبودند و آن‌ها را به یاد نمی‌آورد که با نقطه‌چین مشخص شده‌اند. سندنگاری این اثر به بهترین شکل انجام شده و مولف در زیرنویس هر نوحه، نشانی آن را در لوح فشرده‌ای که ضمیمه کتاب شده، آورده است.

صمدی درباره 120 عکسی که در کتاب آورده شده اند، گفت: این تصاویر با خلاقیت نگارنده در بین نوحه‌ها آمده اند و در زیر هر یک از این عکس‌ها، خاطره‌ای بیان شده که در متن خاطرات نیست. مخاطب اگر بخواهد خاطرات را به صورت کامل بخواند، باید زیرنویس عکس‌ها را هم مطالعه کند.

علی اکبری که نگارش «کتاب آهنگران» را با علاقه شخصی خود انجام داده و در راه تالیف و انتشار آن از هیچ نهاد دولتی کمک نگرفته، در ادامه نشست سپاس از گردآورندگان این اثر گفت: مقدمات کار برای نگارش جلد دوم خاطرات آهنگران فراهم شده است. وی خاطرات ناگفته بسیاری دارد که حداقل در 200 صفحه دیگر نوشته خواهند شد، اما زمان به پایان رسیدن آن مشخص نیست.

وی درباره عنوان کتاب آهنگران گفت: این عنوان معرف آهنگران در جبهه است و هیچ نام دیگری به غیر از این نمی‌تواند گویای مطالب کتاب باشد.

مدیر انتشارات یا زهرا(س) درباره مقاطع خاطرات که تا رحلت امام خمینی(ره) ثبت شده‌اند، افزود: این اثر با نگارش خاطرات و نوحه‌های آهنگران برای هشت سال دفاع مقدس پیش‌بینی شده بود و اگر می‌خواستیم بقیه نوحه‌ها را به آن اضافه کنیم، حجم اثر به 1500 صفحه می‌رسید.

وی درباره استقبال از این اثر افزود: در یک هفته گذشته 3 هزار نسخه آن به صورت کامل فروش رفته است و چاپ دوم کتاب با برخی اصلاحات منتشر خواهد شد.

حمید داوود آبادی، نویسنده دفاع مقدس هم در پایان این مراسم مولفان نسل امروز را خالق حماسه‌های رزمندگان معرفی کرد که با وجود کج‌خلقی‌های نسل گذشته، به دلیل حس کنجکاوی به کار خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: «کتاب آهنگران» از صادق آهنگران 30 سال پیش، آهنگران جدیدی خلق کرده است. امیدواریم مولفان نسل امروز به کار خود مغرور نشوند و با غیرت به کار خود ادامه دهند.

«كتاب آهنگران» شامل 220 صفحه خاطره از صادق آهنگران و بیش از ۵۰۰ قطعه از نوحه‌های او، توسط انتشارات يا زهرا (س) روانه بازار نشر شده است. صوت تمامی نوحه‌های مندرج در کتاب به اضافه چهل قطعه تصویری از نوحه‌خوانی‌های صادق آهنگران در سال‌های دفاع مقدس، در قالب دو لوح فشرده، ضمیمه کتاب شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها