با شناسایی جای پای حقوق رقابت در فقه امامیه
«حقوق رقابت در فقه امامیه، حقوق ایران و اتحادیه اروپا» به چاپ رسيد
نویسنده کتاب «حقوق رقابت در فقه امامیه، حقوق ایران و اتحادیه اروپا» در کتاب خود با شناسایی ارزشهای حاکم بر بازار اسلامی به دنبال تشخیص قوانین فقه امامیه در حوزه رقابت است.-
وی افزود: به اعتقاد آنان، بازاری مطلوب است که همسو با این ارزشها باشد و اگر عملکرد و نتایج بازاری منطبق با ارزشها نباشد آن را مواجه با شکست میدانند. همچنین معتقدند همسو نبودن بازار با ارزشها از کاستیهای نظام حقوقی حاکم بر آن ناشی میشود. به همین دلیل قواعد حقوقی رقابت تدوین شد که هدف از آن رفع ضعفهای بازار به منظور تامین ارزشهایی است که برای آن در نظر گرفته شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) ادامه داد: در این اثر تلاش کردم با جستوجو در احادیث و فقه امامیه، ارزشهای بازار در جامعه اسلامی را بشناسم و قواعد حاکم بر حقوق رقابت در این بازار را معرفی کنم. به همین دلیل سراغ قواعد حقوق اموال، مسوولیتها قراردادها و همچنین حقوق کیفری بهویژه در مباحثی که هدفشان حمایت از اموال است رفتم. با این جستوجو قصد داشتم دریابم آیا این قوانین میتوانند اهدافی را که فقها و ائمه معصومان(ع) در حوزه بازار مد نظر دارند تامین کنند یا نه.
نویسنده کتاب «استقلال قاضی و قوه قضاییه» با اشاره به نبود قواعد گسترده در حوزه رقابت در بازار گفت: رقابت باید ما را به این اهداف برساند و این ارزشها را محقق کند، ولی نخست باید ارزشهایی را که پشتوانه نظام حقوقی در بحث بازار به شمار میروند شناسایی کنیم. این در حالی است که ما رقابتی در حوزه بازار نداشتیم که بخواهیم آن را از دست بدهیم و تبعا نظام حقوقی ما توجه چندانی به این بخش نداشته است.
رشوند بوکانی افزود: اقتصاد ما تاکنون دولتی بوده و به دلیل همین انحصارگرایی رقابت در اقتصاد ما چندان شکل نگرفت. ما چندان با مفاهیم حقوقی رقابت آشنا نیستیم و از ثمرات رقابت در اقتصاد آگاهی نداریم، لذا نخست باید فکری برای ایجاد رقابت کرد تا حقوق مربوط به رقابت نیز شکل بگیرد.
چاپ نخست کتاب «حقوق رقابت در فقه امامیه، حقوق ایران و اتحادیه اروپا» با شمارگان هزار و 500 نسخه، در 416 صفحه و به بهای هفتهزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.
نظر شما