ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
برجستهترین تأثیر گزارش شده در مورد بازیهای رایانهای، مواردی است که مرتبط با سیستم عصبشناختی هستند که شامل تشعشع موجود در بازیهایی همچون بازی ناینتندو در افراد حساس به نور به خصوص در کودکان و نوجوانان، منجر به بروز حملات صرعی القا شده میشوند (روشتن، 1981؛ کاستولج ـ نلستتر نایت و همکاران، 1999 و 2002).
علاوه بر تأثیر بازیها بر سیستم عصبشناختی، بسیاری از مطالعات برپایی و واکنشهای فیزیولوژیایی بازیهای رایانهای را گزارش کردهاند. تأثیرات گزارش شده افزایش طول مدت تنفس در کودکان (دنوت و لدونویز و همکاران، 1998) و افزایش واکنشپذیری قلبی ـ عروقی، فشار خون (به خصوص فشار خون سیستولیک) و افزایش میزان مصرف اکسیژن در کودکان و نوجوانان (مودستی و همکاران، 1994) درست مانند بزرگسالان تمام سنین (سگال و دیتز 1991، مونیر ـ وهیر و همکاران، 1995) به خصوص در افرادی که سابقه خانوادگی پرفشاری خون دارند (کوک و همکاران، 2001) و افرادی که دارای تیپ شخصیتی A هستند مثل افراد رقابتجو (گریفیث و دانکستر، 1995) است. همچنین افزایش واکنشپذیری قلبی ـ عروقی به علت بازیهای ویدیویی در مردان جوان پیشبینی قابل اعتمادی برای ابتلا به پرفشاری خون در آینده است (مارکوویتز و همکاران، 1998).
صفحات 109 و 110/ بازیهای رایانهای: فرصت یا تهدید/ احمد علیپور... و [دیگران]/ انتشارات ارجمند/ چاپ اول/ سال 1391/ 208 صفحه/ 5200 تومان
نظر شما