سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
گوديني رمانی درباره شهيد «حسن آيت» نوشت

محمدعلي گوديني از نگارش رمانی درباره شهيد سيدحسن آيت خبر داد. نوشتن این اثر به زودی به اتمام مي‌رسد و با عنوان «آيت ولايت» از سوی انتشارات فاتحان به چاپ خواهد رسید.-

محمدعلي گوديني، داستان‌نویس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار کرد: «آيت ولايت» به صورت مستند و بر اساس گفته‌‌هاي اعضاي خانواده، دوستان و نزديكان شهيد سید حسن آیت (1317 ـ 1360) نوشته می‌شود.

وي كه اين كتاب را به سفارش کنگره «سرداران و 2500 شهید شهرستان نجف‌آباد» مي‌نويسد، درباره منابع اين كتاب گفت: براي نوشتن اين اثر با مسوولان كنگره دیدار داشتيم و بر اساس اين مذاكره برخي مدارك چون مصاحبه با خانواده شهید آیت، در اختيارم قرار گرفتند اما كافي نبودند. به همين دليل به سراغ كتاب‌هايی رفتم كه توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده بودند.

وي كتاب «آيت ولايت» را نخستين اثر درباره اين شهيد و در قالب رمان دانست و افزود: کنگره سرداران و 2500 شهید شهرستان نجف‌آباد، ابتدا نگارش كتاب از زندگي سردار شهيد احمد كاظمي را به من پيشنهاد داد، اما درباره او پيش از اين هم كتاب نوشته ‌شده بود. شخصا به نگارش كتاب از زندگي افرادي علاقه‌مندم كه كمتر كسي به سراغ آن‌ها رفته و از سویي دوست ندارم كه تحت تاثير نگارش ديگر مولفان قرار بگيرم.

گوديني، ايستادگي شهيد آيت در برابر ليبرال‌ها، توده‌اي‌ها و منافقان را در دوران انقلاب اسلامی را يكي از نكات ويژه در زندگي اين شهيد عنوان كرد و اظهار کرد: آيت، يكي از شهداي مظلوم انقلاب است و به اعتقاد من از شهيد بهشتي هم مظلوم‌تر است. زندگي شهيد آیت ظرفيت‌هاي داستاني بسياري دارد و اميدوارم كه ديگر مولفان هم با توجه به ديدگاه خود درباره اين شهيد دست به قلم شوند.

وي درباره انتخاب نام «آيت ولايت» براي كتابش گفت: سیدحسن آیت، بر ولايت فقيه تاكيد داشت و در حقيقت تاثير این نگاه و دیدگاه شهيد، دليل انتخاب اين عنوان براي كتاب شد. شهيد آيت سهم بزرگي در انقلاب اسلامی داشته، اما پس از شهادتش به فراموشي سپرده شده است.

گوديني گفت: اين كتاب رماني مستند است و از اين نظر من را در استفاده از تخيل محدود كرده است. در اين رمان از افرادي سخن به ميان مي‌آيد كه زنده هستند. شهيد آيت قدرت پيش بيني‌ حوادث آينده را داشت زيرا به وقايعي كه در فتنه 88 رخ داد پیش از این اشاره كرده بود و با عوامل آن در زمان حیاتش هم مخالف بود.

نويسنده كتاب «تالار پذيرايي پايتخت» ادامه داد: نگارش رمان درباره انقلاب اسلامی كار مهم و پر اهميتي است. وقتي از انقلاب‌های بزرگ دنيا صحبت مي‌كنند اولين انقلاب که به ذهن می‌آید، انقلاب فرانسه است زیرا انقلاب فرانسه با رمان بينوايان از ويكتورهوگو به دنيا معرفي شد. اگر قرار بود مردم دنيا انقلاب فرانسه را در كتاب‌هاي تاريخ پيدا كنند همه چيز به فراموشي سپرده مي‌شد. اما هوگو حواشي و حوادث اين انقلاب را به خوبي مطرح كرد و آن را به كانون خانواده‌ها برد.

وي افزود: شايد درآن دوره صد‌ها رمان ديگر هم درباره انقلاب فرانسه نوشته شدند، اما بينوايان در صدر آن‌ها قرار گرفت. در كشور ما نيز براي معرفي بزرگ‌ترين انقلاب در يك صد سال اخير بايد پا به وادي نگارش رمان گذاشت و هر نويسنده‌اي اگر يك كتاب درباره انقلاب بنويسد، حتما آثار شاخصي همانند بينوايان ظهور خواهند كرد.

گوديني گفت: اگر رمان‌هاي قوي به واسطه جشنواره‌هایی مانند جشنواره داستان انقلاب نوشته شوند حتما آثار خوبي خلق مي‌شوند و در ذهن مخاطبان باقي مي‌مانند. از زندگی افراد بزرگ و تاثير‌گذاري همانند شهيدان آیت‌الله مدرس و حسن آيت مي‌توان براي خلق رمان بهره گرفت.

وي در پايان افزود: كتاب «آيت ولايت» در مراحل پاياني نگارش قرار دارد و تا 20 روز آينده در 350 صفحه براي چاپ به انتشارات فاتحان سپرده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط