دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
دو مجموعه شعر کریم مبشری‌نیا به چاپ رسيد

دو دفتر شعر کریم مبشری‌‌نیا با عنوان‌های «شب با تو بیگانه است» و «آذرخش» از سوی نشر داستان منتشر و راهی بازار کتاب شد. این دو مجموعه در برگیرنده شعرهای نو شاعر طی سال‌های اخیر و با مضامین فلسفی‌اند.-

مبشری‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره دو مجموعه شعر تازه منتشر شده‌اش توضیح داد: «شب با تو بیگانه است» دربرگیرنده سروده‌های من طی سال‌های 1385 تا 1391 است و دفتر شعر «آذرخش» شعرهای یک سال گذشته را شامل می‌شود.

وی درباره موضوع شعرهایش گفت: معتقدم از یک سو شعر آوانگارد شعری است که بیشتر با فلسفه ادغام یافته است. بنابراین شعر پیشرو ایران باید محتوای فلسفی داشته باشد. اگر شعر امروز ایران این ویژگی را نداشته باشد، شعر امروز و این دوران نیست؛ به عبارت دیگر شعر باید جوابگوی خواسته‌های درونی انسان امروز باشد.

این شاعر ادامه داد: شعرهای این دو مجموعه کوتاهند، چراکه امروز دیگر دوران طولانی نوشتن به پایان رسیده است؛ البته این مساله به معنای حذف کردن شعر کلاسیک و شاعران کلاسیک‌سرا نیست. از سوی دیگر شعر امروز باید با آهنگ و هارمونی ویژه‌ای توام باشد. در سروده‌هایم سعی کرده‌ام این ویژگی‌ را نیز در نظر داشته باشم.

وی بار دیگر به بن‌مایه‌های شعرهایش اشاره و تشریح کرد: بن‌مایه‌های شعرهای من بیشتر فلسفی هستند؛ چراکه معتقدم اگر شعر به سمت سیاست و بیان سیاسی پیش رود، دچار سیاست‌زدگی و در نتیجه شعار می‌شود. علاوه بر این‌ بن‌مایه‌های شعرهایم تاحدودی درد روزمرگی انسان‌ها و آرمان‌های انسانی است.

مبشری‌نیا در پایان توضیح داد: حدود 40 قطعه از شعرهای مجموعه شعر «شب با تو بیگانه است» را برای احمد شاملو و آیدا سرکیسیان سروده‌ام، به دلیل ارادتی که به این شاعر داشته‌ام، اما مجموعه «آذرخش» بیشتر به نوعی به انسان معاصر تلنگر می‌زند و در سرایش این شعرها بیشتر از سروده‌های ویسواوا شیمبورسکا، شاعر لهستانی الهام گرفته‌ام، البته این مساله تنها الهام گرفتن از مضامین شعری و نه تقلید از این شاعر بوده است.

کریم مبشری‌‌نیا متولد 1343 و عضو انجمن بامداد است. پیش‌تر از این شاعر سه مجموعه شعر با عنوان‌های «بامداد همیشه»، «گوهران» و «پاپریک» منتشر شده است.

دو کتاب «آذرخش» و «شب با تو بیگانه است» به ترتیب در 88 و 134 صفحه و شمارگان هزار نسخه از سوی نشر داستان منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها