شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
غدیر تفکری است که در رگ‌های تشیع جریان دارد

محمد مطهر،نویسنده حوزه دین، با تاکید بر این که واقعه غدیر باید از عوامل همبستگی مسلمانان شود نه افتراق آن‌‌ها گفت: غدیر یک واقعه تاریخی نیست، بلکه تفکری است که مانند خون در رگ‌های تشیع جریان دارد._

محمد مطهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به این که مساله غدیر و تعیین حضرت علی(ع) به عنوان ولی امر امت اسلامی حادثه‌ای بسیار بزرگ و پرمعناست، از این واقعه به عنوان دخالت نبی خاتم(ص) در امر مدیریت جامعه یاد کرد و اظهار کرد: از روز هجدهم ذیحجه سال دهم هجرت اهمیت مساله مدیریت جامعه مشخص و مهم‌تر می‌شود و این مفهوم را کامل می‌کند که جامعه هیچگاه رها نشده است. 

وی با تاکید بر این که بایستی طرح مساله غدیر باعث انسجام همه مسلمانان شود نه موجب افتراق آن‌ها، اظهار کرد: وظیفه داریم در عین وحدت، اصول خود را مطرح کنیم تا سایر جوامع مسلمان نیز به حقانیت شیعه پی‌ببرند. اکنون پی بردن به حقانیت ولایت‌عهدی امیر مومنان امام علی(ع) در واقعه غدیر با تحقیق متون فراوان و متقن و کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده‌اند به سادگی میسر است. 

نویسنده کتاب «گل قصد» با تاکید بر لزوم پیروی از سیره علوی بیان کرد: باید در خاطر داشته باشیم که غدیر همیشه مطرح بوده و مطابق روایات و مکتوبات دینی 120 هزار نفر از حاجیان پیامبر(ص) را همراهی می‌کردند. غدیر یک واقعه تاریخی نیست بلکه تفکری است که مانند خون در رگ‌های تشیع جریان دارد. 

مطهر با بیان این که «غدیر تنها یک سرزمین نیست، حماسه‌ای است که هرگز رنگ فنا به خود نخواهد دید» گفت: غدیر را روز ولایت نامیده‌اند و دریای «اولی الامر منکم» هنوز موج می‌زند و عشاق را سیراب می‌کند. در خطبه غدیر که توسط پیامبر(ص) در اجتماع پرشور آن روز بیان شد، پیامبر(ص) در راستای تکمیل ابلاغ به توصیف امام علی(ع) در قرآن و امتیازات کثیر وی از دیگران و سنگ‌اندازهایی که در این مسیر شده می‌پردازد و پس از معرفی دقیق به ائمه(ع)  نیز اشاره فرموده و به توصیف امام و پیشوای دوازدهم نیز به خوبی در خطبه غدیر می‌پردازد. رسول خدا(ص) با توجه به حجم جمعیت سه روز در صحرای غدیر باقیماندند تا از تمامی حاضران بیعت حضوری گرفته شود. 

نویسنده کتاب «روزه و میهمانی خدا» با استناد به منابع و مکتوبات تاریخ اسلام عنوان کرد: راویان این واقعه پرشور 110 نفر از اصحاب، 84 نفر از تابعین، 56 نفر از علمای قرن دوم هجری، 92 نفر علمای قرن سوم هجری، 43 نفر از علمای قرن چهارم هجری، 24 نفر از علمای قرن پنجم هجری، 20 نفر از علمای قرن ششم هجری، 21 نفر از علمای قرن هفتم هجری، 18 نفر از علمای قرن هشتم هجری، 6 نفر از علمای قرن نهم هجری، 14 نفر از علمای قرن دهم هجری و ... بودند. در سال‌های اخیر نیز آثار حجیم و مفیدی توسط عالمان شیعی و سنی و حتی سایر ادیان مانند کلیمیان و مسیحیان به این مهم اشاره کرده‌اند و ترجمه‌های خوبی از نویسندگان مشرق و علمای سنی و مسیحی ترجمه شده که همگی قابل دسترسی‌اند.

مطهر با تاکید بر این که غدیر همواره برپاست، گفت: صحنه معرفی جانشینی مولا و آن بیعت‌ها و استشهادها و اعتراف‌ها همچنان محو نشده است و با توجه به این که کسانی سعی کردند غبار نسیان و پرده کتمان بر غدیر بنشانند، هنوز دل‌ها و جان‌های بی‌شماری توجه به آن دست‌های بلندی دارند که در آن روز دست علی را گرفت و فراز آورد تا آن خورشید را همه ببینند.
 
محقق حوزه دین و سیره اهل‌بیت(ع) با اشاره به این که در سخن گفتن از غدیر و حقانیت جانشینی امام علی(ع) باید از تلاش‌ها و پژوهش‌های علامه امینی یاد شود گفت:‌ وی در نگارش اثر ماندگارش ـ ‌الغدیر ـ در شبانه‌روز 17 ساعت مطالعه و تحقیق می‌کرد، برای تهیه اسناد غدیر رنج‌ سفرهای زیادی را تحمل کرد و بر اساس نقل قول‌ها به تنهایی 10 هزار کتاب را از ابتدا تا انتها مطالعه کرد و به 100 هزار جلد کتاب مراجعه مکرر داشت تا توانست الغدیر را به جامعه جهانی ارایه کند.
 
محمد مطهر مجموعه سخنان خود را مطالب پژوهشی  معرفی کرد که بخشی از کتاب «گلبرگ‌های علوی»  به زودی منتشر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها