چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
رونمايي از مدیریت راهبردی، سواد رسانه‌ای و اقتصاد رسانه

سه کتاب «مدیریت راهبردی»، «سواد رسانه‌ای؛ در آمدي بر شيوه يادگيري و سنجش» و «اقتصاد رسانه؛ نظریه و کاربرد» از سوي دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها در نمایشگاه‌بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها رونمایی شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب‌های «مدیریت راهبردی»، «سواد رسانه‌ای؛ در آمدي بر شيوه يادگيري و سنجش» و «اقتصاد رسانه؛ نظریه و کاربرد» شامگاه روز گذشته(9 آبان‌ماه) با حضور وحید عقیلی دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، محمدعلي انصاري رييس دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها و علي طلوعي مولف «سواد رسانه‌ای؛ در آمدي بر شيوه يادگيري و سنجش» در غرفه دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها برگزار شد. 

عقیلی در ابتدای این نشست با بیان این‌که در زمینه موضوعات مرتبط با رسانه کمبود داریم، افزود: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها از سال 1370 تا کنون طی دو دهه کاری خود با پشتکار فراوان و به صورت آگاهانه حدود 110 کتاب را در حوزه رسانه چاپ کرده است. 

وی ادامه داد: اگر این کتاب‌ها را یک تحلیل محتوای عنوانی کنیم متوجه می‌شویم که در دهه اول کاری این دفتر بیشتر کتاب‌ها با موضوع روزنامه‌نگاری منتشر شده است. 

وی افزود: فروانی کتاب‌های منتشر شده از سوی این دفتر به ترتیب در موضوعاتی چون روزنامه‌نگاری، ارتباطات، علوم ارتباطات، حقوق مطبوعات، تکنولوژی ارتباطی، مدیریت رسانه و روابط عمومی بوده است. 

اين استاد دانشگاه با اشاره به سه کتاب اخیراً منتشر شده این دفتر که طی این مراسم رونمایی می‌شدند، اظهار کرد: این سه اثر از کتاب‌های کاربردی این رشته‌اند که جای آن‌ها در میان منابع رشته ارتباطات خالی بود. 

این مدرس ارتباطات در ادامه با تاکید بر این که هر سه کتاب به مباحث میان‌رشته‌ای می‌پردازند، اضافه کرد: این ادغام رشته‌ها به طور اجتناب‌ناپذیری امروزه مورد توجه قرار گرفته و حوزه‌هایی جدیدی چون محیط زیست پزشکی، محیط زیست حقوقی و متولد شده‌اند. 

وی افزود: این رویکرد میان‌رشته‌ای در رشته ارتباطات نیز وجود دارد و حتی در این رشته بیشتر تجلی پیدا کرده است. 

عقیلی همچنين گفت: ذات رسانه‌ها و تکنولوژی‌های ارتباطی به سوی میان‌رشته‌ای شدن گرایش دارد. در طول پیدایش این رشته پس از جنگ جهانی دوم بیشتر مباحثی چون تبلیغات و روزنامه‌نگاری در رشته ارتباطات مطرح شد اما پس از آن با ورود مباحث اقتصادی و مدیریتی این دو موضوع در رشته ارتباطات پررنگ‌تر شدند. 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ورود به رشته ارتباطات بدون پرداختن به موضوعاتی چون روانشناسی، جامعه‌شناسی سیاسی، حقوق، زبان‌شناسی، تحلیل گفتمان، نشانه‌شناسی و معنا‌شناسی عالمانه نخواهد بود. 

این استاد ارتباطات همچنین با اشاره به این‌که موضوع تکنولوژی‌های ارتباطی در هر سه کتاب مطرح شده است، افزود: بعد از سال 1980 تکنولوژی‌های ارتباطی به ویژه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تحولی را در رشته ارتباطات به وجود آوردند که قابل توجه بوده است. 

وی ادامه داد: در گذشته موضوع ارتباط جمعی مطرح بود ولی با ورود تکنولوژی‌های ارتباطی این مفهوم تبدیل به ارتباطات اجتماعی شد.  همچنین واژه PRESS که پیش از این تنها به مطبوعات اطلاق می‌شد دیگر به رسانه‌های دیجیتال نیز اختصاص یافت. 

وی یادآور شد: بنابراین روندی که در ترجمه و تالیف کتاب‌های منتشر شده دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها وجود داشت با توجه به همین تحولات از دهه 70 به بعد به‌تدریج از حوزه روزنامه‌نگاری خارج شده و به سمت موضوعات میان‌رشته‌ای حرکت کرد. 

وی افزود: در دهه 70 توسط این دفتر 25 کتاب با موضوع روزنامه‌نگاری منتشر شده است. 

عقیلی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی کتاب «سواد رسانه‌ای» پرداخت و گفت: این موضوع از جمله موضوعات جديد مطرح شده در ایران است و نخستین بار در مقاله‌ای که در سال 1381 به چاپ رسید از این واژه استفاده شد. 

وی تاکید کرد: عنوان اصلی کتاب پی‌ درآمدی دارد که این موضوع تا کنون در ایران کار نشده و از این جهت کار بسیار تازه‌ای است. 

عقیلی با اشاره به ناآشنایی فعالان و محصلان ارتباطات و رسانه با مفهوم سواد رسانه‌ای گفت: متاسفانه این مفهوم در گذشته در میان فعالان این رشته ناشناخته بود به‌گونه‌ای که تحقیقات پیمایشی در این باره با مشکل مواجه شد. 

اين مدرس ارتباطات با بیان این‌که نویسنده کتاب در فصل اول توضیحات خوبی را درباره پایه‌های نظری سواد رسانه‌ای مطرح می‌کند، گفت: اطلاعات و آگاهی درباره سواد رسانه‌ای در ایران بسیار کم است. 

وی در ادامه سخنانش با بیان این‌که برای مفهوم سواد رسانه‌ای تعریف واحدی وجود ندارد، افزود: بیش از 45 تعریف در این باره بیان شده و همه این تعاريف بر این موضوع تاکید دارند که اگر مخاطب، سواد رسانه‌ای داشته باشد تفکر انتقادی پیدا می‌کند و در پذیرش پیام‌های رسانه‌ای منفعل نمی‌شود. 

به گفته عقیلی، تاکنون درباره مفهوم سواد رسانه‌ای چندین منابع ترجمه‌ای وجود داشته که کتاب سواد رسانه‌ای از آن جهت که به مفهوم یادگیری و شیوه سنجش می‌پردازد، کتاب تازه‌ای است. 

در پایان این نشست از هر سه اثر رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها