دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
150 ناشر 600 هزار کتاب را عرضه کرده‌اند

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان کرمان شمالی گفت: در نهمین نمایشگاه استانی کتاب کرمان شمالی بیش از 600 هزار جلد کتاب از سوی یکصد ناشر کشور و 50 ناشر کرمانی عرضه شده است.-

احمد سعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ اظهار کرد: این نمایشگاه از چهارم آبان‌ماه در فضایی به وسعت 18 هزار متر مربع فعالیت خود را‌ آغاز کرده و تاکنون از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ دو میلیارد و 500 میلیون ريال بن خرید کتاب به مخاطبان کتاب ارایه شده است.

وی با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهمین نمایشگاه استانی کتاب کرمان شش میلیارد و 500 میلیون ريال بن خرید کتاب عرضه خواهد کرد، ادامه داد: بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌توانند از تخفیف 40 درصدی این نمایشگاه بهره‌مند شوند. 20 درصد از این تخفیف را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل کرده است و 20 درصد دیگر آن‌ را ناشران با توجه به خدماتی که از سوی این وزارتخانه در این نمایشگاه دریافت می‌کنند، برعهده گرفته‌اند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان کرمان درباره برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب استان کرمان گفت: این اداره کوشیده است تا همزمان با عرضه منابع مکتوب، هفته‌ای با نشاط و فرهنگی را برای بازدیدکنندگان کرمانی ایجاد کند و تاکنون استقبال از این نمایشگاه مطلوب و حضور پرشور جامعه دانشگاهی، دانش‌آموزی و حوزی بسیار خوب بوده است.

وی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد استان کرمان در خلال برپایی نمایشگاه کتاب، برنامه‌های جانبی متعددی را مانند جلسات نقد کتاب به ویژه آثار مکتوب بومی و کرمانی،‌ برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی،‌ تجلیل از خادمان کتاب، نویسندگان و ناشران، اجرای مسابقات کتابخوانی، برگزاری جشن عید سعید غدیر خم و ولایت، برگزاری شب قرآن، شب شعر و شبی با نهج‌البلاغه و برپایی کارگاه‌های نقاشی، داستان‌نویسی و قصه‌گویی ویژه کودکان اجرا می‌کند.

سعیدی با بیان این‌که برای اجرای ویژه‌برنامه‌های نمایشگاه با مشکلاتی نظیر کمبود فضای فیزیکی و صندلی مواجه نیستیم، عنوان کرد: در نمایشگاه کتاب استان کرمان روزانه دست‌کم چهار برنامه جانبی در سالن‌های «جنبی همایش‌ها»، «کودک و نوجوان»، «جنبی نمایشگاه‌ها» و «نمازخانه» برگزار می‌شوند. البته در فضای نمازخانه علاوه بر اقامه نماز، نشست‌هایی را هم اجرا می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا افزایش بهای کاغذ در بازدیدها و فروش آثار مکتوب نمایشگاه کتاب کرمان تاثیرگذار بوده است؟» عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور و تحریم‌ها کوشیدیم تا در اجرای نمایشگاه کتاب این مشکل را پوشش دهیم. اینک زمان زیادی از افزایش بهای کاغذ نمی‌گذرد و این عامل تاثیر به سزایی در بهای نهایی کتاب نگذاشته است. از سوی دیگر، دولت با تمهیداتی مانند کاهش تعرفه‌ كاغذ و تخفیف 40 درصدی سعی کرده بهای نهایی کتاب را برای مخاطبان کنترل کند. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان کرمان در پاسخ به این سوال که «آیا در برپایی نمایشگاه کتاب کرمان ایرادها و کاستی‌هایی هم به چشم می‌خورد؟» بیان کرد: نمایشگاه‌های استانی کتاب سالی یکبار در مرکز هر استان برپا می‌شوند و مخاطبان کتاب و مسوولان اجرایی انتظار دارند تا در نمایشگاه‌ها با آثار جدید و تازه‌های نشر آشنا شوند و همچنین این نمایشگاه‌ها پاسخگوی نیازهای جامعه علمی و دانشگاهی باشند اما به نظر می‌رسد برخی ناشران کتاب‌های علمی و ضروری را که اندیشمندان رشته‌های علمی خواستار آنانند، در نمایشگاه عرضه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمام توان نمایشگاه‌های کتاب را برگزار می‌کند تا نیازهای علاقه‌مندان کتاب برطرف شود. امیدواریم این وزارتخانه برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشد و ناشران هم با توجه به امکاناتی که در اختیارشان قرار داده می‌شود، تازه‌های نشر را در نمایشگاه‌ها عرضه کنند.

سعیدی در پاسخ به این سوال که «چه راهکاری برای حل این مشکل می‌توان ارایه داد؟» گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در کنار غرفه‌هایی که دایر می‌کند، می‌تواند غرفه‌ «نیازمندی‌ها» را با هدف ثبت آثار مورد نیاز مراجعان ایجاد کند و مشخصات مراجعانی را که منابع مورد نظر خود را پیدا نمی‌کنند، در این غرفه به ثبت برسانند. در این صورت ناشرانی که در این نمایشگاه حاضرند، موظف می‌شوند تمام تازه‌های نشر خود را عرضه کنند و ناشرانی هم که غایبند، با اعطای نمایندگی به ناشران دیگر، موظف می‌شوند منابع مورد نیاز مراجعان را تامین کنند.

نهمین نمایشگاه استانی کتاب کرمان تا 10 آبان‌ماه در منطقه بیرم‌آباد شهر کرمان (محل برپایی نمایشگاه‌های این استان) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط