جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
مقدمه‌ای بر روانشناسی مدرسه

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

 علائق و دلبستگی‌های موجود

در پاره‌ای از امور می‌توان انگیزه فعالیت و کوشش را در کودک بوجود آورد فقط به این طریق که او را به اهمیت و ثمربخشی موضوع مورد تعلیم آگاه سازیم و هرگونه شبهه و تردید در عدم کارایی آن را از ذهن وی بزدائیم. اما این شیوه نیز فقط با نصیحت و گفتار شکل نمی‌گیرد. برای اینکه کودک در مفید بودن موضوع درسی، موفق و به فواید آن معتقد گردد، می‌بایستی با تجربه عملی خود به کشف آن نایل شود. برای مثال پسری که از مطالعه و خواندن متنفر است ولی به اتومبیل علاقه‌مند می‌باشد، ممکن است با خواندن و مطالعه کتابی درباره انواع اتومبیل و یا کتب مصور با شرح ویژگی‌های آن‌ها، نفرت از مطالعه را کنار گذاشته و به این امر علاقه‌مند شود. به همین ترتیب دختری که به دوزندگی و خیاطی بی‌علاقه بوده، با ملاحظه میزان پس‌انداز و پولی که در صورت آشنایی با این هنر می‌تواند به دست آورد یا لباس‌های خود را بدون معطلی و اتلاف انرژی و پول بدوزد، انگیزه کافی برای قرار گرفتن و پیشبرد این هنر را حاصل خواهد نمود. بنابراین می‌توان با مربوط ساختن نیازها یا علائق موجود فرد، انگیزه‌های موثر و لازم را برای کار و کوشش بیشتر در افراد بوجود آورد و در راستائی هم‌سو با درس و تحصیل یا هر رشته‌ای دیگر مورد استفاده قرار داد.

صفحه 62/ مقدمه‌ای بر روانشناسی مدرسه / دکتر فریبرز صدیقی ارفعی/ ناشر دانشگاه کاشان/ چاپ اول/ سال 1391/ 279 صفحه/ 10000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها