ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
پس از طی فرایند آموزشی که در صفحات قبل گفته شد، برنامهریزی دورههای آموزشی که منتج به برنامهای جهت اجرا میشود، آغاز میگردد.
در این راستا، به دست آوردن اطلاعات از وضعیت شخصی شرکتکنندگان در دوره آموزشی الزامی است، چون که از این طریق سطح و روش ارائه مطالب برای آموزشگران مشخص میشود و دوره برای فراگیران قابل استفاده میگردد، این اطلاعات به دو دسته تقسیم میشوند:
اول، اطلاعاتی که دارای جنبه توصیفی هستند و شامل سن، شغل، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و سابقه خدمت است. این اطلاعات میتوان به وسیله پرسشنامهای به دست آمده و طبقهبندی شود.
دوم، اطلاعات کیفی که در برگیرنده توانایی و معلومات شرکتکنندگان در مورد مطالعه آموزشی است که سطح معلومات آنها را برای نحوه ارائه آموزش روشن میسازد. این اطلاعات به وسیله آزمون مقدماتی به دست میآید.
در یک سازمان برای کسب اطلاعات، اول نیروی انسانی به دو گروه ستادی و صفی تقسیم میشود، سپس برای هر یک از واحدهای ستادی و صفی پرسشنامهای جداگانه تنظیم و توزیع میگردد. در رابطه با اطلاعات دوم آزمونی طرح و در جلسهای به طور حضوری قبل از شروع دوره به اجرا در میآید.
صفحه 63/ مدیریت منابع انسانی/ مصطفی عسکریان/ موسسه انتشارات امیرکبیر/ چاپ اول/ سال 1391/ 184 صفحه/ 4900 تومان
نظر شما