شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
بررسی آداب و اخلاق حرفه‌ای تاکسیرانی در یک کتاب

«اخلاق حرفه‌ای و آداب تاکسیرانی» عنوان کتابی است که از سوی کار گروه اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با هدف ارایه آموزش‌های کاربردی و كاهش حوادث و سوانح محیط کار و نیز تقویت روحیه رانندگان منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «اخلاق حرفه‌ای و آداب تاکسیرانی» سعی کرده است با ارایه آموزش‌های کاربردی برای رانندگان تاکسی در قالب پژوهش‌های شهری و اجتماعی در كاهش حوادث و سوانح محیط کار، تقویت روحیه رانندگان، ایجاد ثبات در فعالیت، افزایش آگاهی رانندگان و ایجاد زمینه‌های موفقیت در امور اجتماعی اقدام کند.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «گسترش روزافزون و نامتوازن شهرها هر روز مشکلات خود را فرا روی مدیریت شهری قرار می‌دهد، به‌ویژه در کلانشهرها که همچون سدی در مقابل توسعه همه جانبه آشکار است. زندگی ماشینی درون شهرها اگر با تدابیر مدیریت شهری در خصوص هماهنگی متوازن در جهت توسعه همراه نباشد در مدتی کوتاه چهره شهرها را از حالت انسانی اجتماعی خارج می‌سازد و مجموعه‌ای سرد و بی‌روح بزرگی را در مقابل ما قرار می‌دهد. شهرهای امروز ناخواسته در تسخیر خودروها در آمده‌اند. حمل و نقل درون شهری به عنوان ضرورتی انکارناپذیر تبعاتی غیرقابل جبران به‌جا گذاشته است که اصل زندگی در شهر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.»

بخش نخست این کتاب به مساله تاریخچه تاکسیرانی در ایران می‌پردازد و به مفهوم لغوی تاکسی به عنوان یک کلمه فرانسوی و به معنی اتومبیل کرایه‌ای اشاره دارد که برای نخستین‌بار 28 خرداد 1359در کشورمان لایحه قانونی آن به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

بخش دوم این اثر به نقش تاکسیرانی از ابعاد شغلی و اجتماعی اشاره می‌کند که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اقشار کشور در تزریق روحیه نشاط و شادابی و همچنین احساس امید و افزایش آرامش روانی و اعتماد به نفس در یک جامعه نقش به‌سزایی دارد.

در بخش سوم این کتاب خدمات تاکسیرانی به آحاد مردم با موضوعات نقش تاکسیرانی در حفظ جان، مال و آسایش مسافر و نیز نحوه صحیح ارایه خدمات مطرح شده است.

در بخش دیگر این اثر مخاطب با مسوولیت اجتماعی تاکسیرانان به عنوان عنصر مهم و فعال جامعه شهری آشنا می‌شود. مسایلی همچون پاکیزگی شهر و خیابان‌ها، دوری جستن از شایعه‌پراکنی و پخش اخبار کاذب، نگهداری صحیح اسکناس، حفظ اسرار مملکت، توجه به محل توقف تاکسی و احترام به حقوق مردم از جمله مسوولیت‌های اجتماعی تاکسیرانان است. 

بخش پنجم کتاب نیز به مسوولیت رانندگان تاکسی در برابر خانواده و حفظ سلامتی جسم و روح آن‌ها اشاره دارد و به موضوعات پاکیزگی و بهداشت فردی، مطالعه و آموزش مطالب مرتبط با فعالیت، اجرای تکالیف عبادی و همچنین حفظ حقوق همکاران می‌پردازد.

«ایجاد محیط مناسب در داخل تاکسی» عنوان فصل ششم این کتاب است که به وضعیت مناسب اتومبیل به عنوان محل کار و محیط زندگی راننده اشاره دارد. در بخش‌های پایانی کتاب نیز مطالبی با موضوعات وظیفه مسافران در داخل تاکسی و اصول رانندگی صحیح مطرح شده است.

کتاب «اخلاق حرفه‌ای و آداب تاکسیرانی» به همت کارگروه اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با شمارگان پنج هزار نسخه از سوی انتشارات اندیشه عصر با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها