سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
حفظ فرهنگ بومی استان‌ها در پیوند کودکان با کتاب تحقق مي‌يابد

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان گفت: کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استانی می‌‌توانند با احیای گویش‌های محلی و فرهنگ باستانی خویش، این میراث معنوی را از طریق انتقال به کودکان در قالب کتاب حفظ کنند.-

علی اکبر فراتی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که در سال تولید ملی و همزمان با روز جهانی کودک باید نگرشی تخصصی نسبت به کودکان پیدا کنیم، اظهار کرد: انتشار كتاب با گويش‌هاي بومي در شهرستان‌های مختلف، عامل بقای اين گویش‌ها و معرفی آن به کودکان است.

وی با اشاره به لزوم سامان دادن به بخش حفظ فرهنگ کهن استان‌ها از طریق کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستانی، گفت: همچنین بخش اسباب‌بازی و سرگرمی نیز برای تولید انبوه، نیازمند کار مطالعاتی و ساختاری در سطح کشور است. مي‌توان با معرفی سوژه‌ها و نمونه‌‌های مجموعه بازی‌های محلی و انواع اسباب‌بازی‌های بومی و انتشار آن‌ها در قالب کتاب در استان‌ها، بساط اسبا‌ب بازی‌ها و سرگرمی‌های بی‌هویت را جمع كرد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با بیان این‌که این کانون آماده است با اختصاص بودجه برای امکان فراگیر شدن این نظریه و تخصصی شدن فعالیت‌های حوزه کتاب کودک با دستگاه‌های فرهنگی استان سمنان همکاری کند، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم که دستگاه‌‌های فرهنگی مانند آموزش و پرورش، حوزه هنری، امور کتابخانه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیش‌قدم انتشار و معرفی کتاب در این حوزه شوند.

فراتی با اشاره به راهکار تقویت فعالیت تخصصی بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان‌ها برای همسو‌ شدن با کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ترغیب کودکان به مطالعه گفت: درخواست ما از مدیر‌کل کتابخانه‌های استان‌ها این است که کتاب‌های توزیع شده در بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی، از طریق انتشارات کانون‌های پرورشی خریداری شوند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان افزود: استفاده از کتاب‌های تخصصی کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تخصصی کردن بخش کودک کتابخانه‌های عمومی، امکان چاپ شمارگان بالای کتاب‌های نویسندگان این حوزه را نیز فراهم می‌کند.

فراتی با بیان این‌که کتاب‌های حوزه کودک با انتشار در کانون به جای چاپ با شمارگان پنج هزار نسخه، امکان انتشار حتی با شمارگان 17 هزار نسخه را پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: کتاب کودک به جای چاپ از سوی یک نشر آن هم بدون نگاه تخصصی، در صورت انتشار در کانون‌های پرورشی و توزیع آن در همه کتابخانه‌های استانی از طریق این نهاد، گسترش نگاه تخصصی به تولید کتاب کودک را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌های تخصصی مربیان آموزشی کانون‌های پرورشی درباره تفاوت فعالیت‌های آنان با کتابداران بخش کودک و نحوه دعوت کودکان به کتابخوانی از سوی آنان گفت: کتابداران کتابخانه‌ها از طریق معرفی کتاب و امانت آن به کودکان فعالیت می‌کنند اما مربیان کانون با زمینه‌سازی کودک را به مطالعه کتاب دعوت می‌کنند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان افزود: مربیان کانون با قصه‌گویی، شعر‌خوانی، نمایش‌های عروسکی و خلاق کم‌کم کودک را به سمت کتاب موردنظرش دعوت می‌کنند.

فراتی با بیان این‌که در کانون‌های پرورشی کودکان و نوجوانان تعلیم و آموزش به کودکان به صورت مستقیم انجام نمی‌شود، عنوان کرد: کانون‌‌های پرورشی به تولید فکر و پرورش زمینه‌های بروز آن در کودکان می‌پردازند تا بر اساس خصوصیات فطری، کودکان را از طریق کتاب با آموزش‌های مورد نیاز خویش آشنا کنند.

وی با اشاره به نقش معرفی کتاب‌های موجود و امانت‌ دادن آن از سوی کتابداران کتابخانه‌های عمومی به کودکان گفت: کودکان در کتابخانه‌ها فقط با کتابدار روبه‌رویند، در حالی که در کانون در جریان فعالیت‌های جنبی و سرگرمی، با فعالیت ماندگار‌تری برای معرفی کتاب و انس با آن مواجه می‌شوند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان درباره نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان گفت: در استان سمنان 6 هزار کودک 6 تا 12 ساله وجود دارد که امکان پوشش همه آن‌ها در کانون‌های استان نیست. در نتیجه، همکاری کتابخانه‌ها برای کتابخوان کردن این دانش آموزان با نگرشی تخصصی، فعالیتی زیر‌بنایی محسوب می‌شود و در کنار آن مربیان کانون هم با شناخت حوزه کودک به درستی حوزه کتاب کودک را فعال نگهداشته‌‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط