جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
رباعی‌های خیام و نظریه‌‌ی کیمیت زمان

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

زمان و هستی 

زمان استعاره‌ای است که در شناخت آن باید از استعاره‌های دیگر یاری جُست. اگر از گوزن پرسیده شود زمان چیست، خواهد گفت هریک از شاخ‌هایم نشانه‌ی یک سال است و اگر آن را از گوژپشتی بپرسند، پشتش را نشان خواهد داد که نشانه‌ی یک سده از زندگانی است و اگر از مار بپرسند، دُمش را خواهد گزید که یعنی زندگی و مرگ. زروان، در ایران باستان، خدای زمان است و آفریننده‌ی نور و زندگی، و تاریکی و مرگ. آفریننده‌ای که چون کرونوس فرزندش را می‌خورد و مانند شیوا می‌آورد و می‌برد. در افسانه‌های هندی، زنی بچه‌ای می‌زاید و با مهربانی شیرش می‌دهد و آنگاه با چهره‌ای خشمناک او را می‌بلعد. زمان خدامرد یا خدابانویی است مهربان و خشمگین، چرا که زمان با بودن و بودن با تن و تن با پیری و پیری با مرگ و مرگ با پایان زمان و نبودن همراه است و در بنیاد، زمان در زنجیره‌ای بی‌پایان از همانندها و ناهمانندها شناخته می‌شود.

صفحه 96 / رباعی‌های خیام و نظریه‌‌ی کیمیت زمان/ علی تسلیمی/ انتشارات کتاب آمه/ چاپ اول/ سال 1391/ 248 صفحه/ 9800 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها