به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تاملاتی در باب سینما و دین» حاوی پنج مقاله به قلم مایکل برد، جان.رمی، ارنست فرلیتا و م.دارول بریانت است که برای نخستین بار با ترجمه دکتر محمد شهبا از سوی انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در سال 1375 با 110 صفحه و بهای 300 تومان منتشر شد.
مقالات این کتاب به ترتیب عبارتند از «فیلم در مقام تجلی قدسی» نوشته مایکل برد»، «قصه بصری و تاویل دینی فیلم» نوشته جان.ر.می، «همانندی رویداد در فیلم» نوشته ارنست فرلیتا، «سینما، دین و فرهنگ همگانی» نوشته م.دارول بریانت و «فیلم و طلب معنا» نوشته ارنست فرلیتا.
مترجم در یادداشت مختصری که بر این کتاب نوشته، چند نکات مبهم درباره سینمای دینی را شرح و توضیح داده است. بنا محتوای این یادداشت سینمای دینی در گرو موضوع نیست، بلکه این سبک فیلمیک است که فیلمی را در زمره سینمای دینی وارد میسازد. بر این اساس فیلم سینمایی محمد رسولالله ساخته مصطفی عقاد، فیلمساز فقید مصری در زمره فیلمهای تاریخی قرار میگیرد.
دکتر سعید شاپوری، فیلمنامهنویس و مدرس دانشگاه درباره این کتاب به خبرنگار «ایبنا»، گفت: این کتاب، کتاب مناسب و مفیدی است که با ترجمه روان مترجم فرهیخته همراه شده است. با این کتاب میتوان بسیاری از اشکالات و ابهاماتی را که در زمینه سینمای دینی و آنچه اکنون به نام «سینمای معناگرا» در ایران مطرح شده، برطرف کرد.
وی افزود: این کتاب برای مخاطب جدی سینما و کسی که در زمینه سینمای دینی به دنبال حقیقت است، به مانند یک نقشه راه عمل خواهد کرد.
همچنین حمزه خاکپور، روزنامهنگار و کارشناس ادبیات نمایش درباره این کتاب اعتقاد دارد که تنها با خواندن این کتاب میتوان به درک درستی از مفهوم سینمای دینی دست یافت. درکی که امروزه در ایران وجود خارجی ندارد. همچنین این کتاب به جز وجه تئوریکاش یک وجه کاربردی غنی هم دارد و این یکی از امتیازهای مهم این کتاب نسبت به کتابهای مشابه است.
امیر عباسی، کارشناس ادبیات نمایش و کتابفروش نیز درباره این کتاب به «ایبنا» گفت: من بر حسب شغلم کتابهای بسیاری را مطالعه میکنم تا بتوانم راهنمایی درستی به مشتریان بدهم. کتاب «تاملاتی درباب سینما و دین» کتاب مناسبی است، هرچند به نظر من میشد بسیاری از مباحث را بیشتر و بهتر به آن پرداخت. به عنوان مثال ساختار فیلم دینی در این کتاب مسالهای است که جای کار بسیاری دارد، اما به هر حال در نبود منابع تخصصی این کتاب نیز خود غنیمتی است.
پس از یادداشت مترجم، نویسندگان مقالات این کتاب معرفی شدهاند. «مایکل برد»، استادیار مطالعات دینی در کالج رنیزون، دانشگاه واترلو است. تدریس و پژوهش برد در زمینه دین، فیلم و هنر است. «م.دارول بریانت» استادیار کرسی دین و فرهنگ در کالج رنیزون است. «ارنست فرلیتا» نمایشنامهنویس است و تاکنون کتابهایی چون «تئاتر زیارت» و «اودیسه فیلم و تمثیلهای لینا ورتمولر» است. «جان ر.می» نیز دکترای الهیات و ادبیات دارد و از تالیفات او میتوان به «به سوی زمینی جدید: آخرالزمان در رمان آمریکا» اشاره کرد.
محمد شهبا درباره چرایی تجدید چاپ نشدن این کتاب گفت: این کتاب، کتاب خوبی است و به نظر من بد نیست که دوباره چاپ شود، به ویژه اینکه منابع درست و آکادمیک درباره مقوله سینمای دینی، بسیار اندک است.
وی افزود: باید برای انتشار دوباره این کتاب با بنیاد سینمایی فارابی وارد گفتوگو و مذاکره شوم، هرچند امتیاز فقط یکبار انتشار این کتاب را به این ناشر دادهام و اکنون میتوانم کتاب را به هر ناشری که مایل بود برای انتشار دوم واگذار کنم. در این روزها بنیاد سینمایی فارابی چندان علاقهمند به حوزههای مختلف تئوری سینما نیستند. با تمام این اوصاف با این گرانی کاغذ هم که کسی کتاب منتشر نمیکند.
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
نظر شما