سعید باباوند به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: فرزاد ادیبی از طراحان نسل چهارم و از هنرمندان تاثیرگذار حال حاضر است و بسیاری از هنرمندان و شاعران چون شمس لنگرودی، حمید عجمی و مهدی مقیمنژاد و دیگران درباره او متن و یا مطلبی نوشتهاند.
وی افزود: من و آقای ادیبی در جلسهای درباره این مطالب گفتوگو کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این نوشتارها جمع و مطالبی به آن اضافه شود، تا در نهایت به صورت یک کتاب منتشر شود. در این کتاب جز خوانش یک شرح حال از این هنرمند، از منظر دیگران خواهیم دید که فرزاد ادیبی تاکنون چه کرده و اکنون در چه وضعیتی قرار دارد. این مساله میتواند هم برای آقای ادیبی و هم برای کسانی که آثار او را مشاهده میکنند، راهگشا باشد.
باباوند در ادامه درباره روند کاری خود در راستای به سرانجام رسیدن این کتاب گفت: جلساتی با آقای ادیبی و خانم تینا رضوی داشتم. تینا رضوی از شاگردان آقای ادیبی است که از سوی ایشان برای این پروژه به من معرفی شد. در این جلسات ما ساختاری برای کتاب استخراج کرده و همچنین تمام ابعاد و زوایای مطرح در آثار آقای ادیبی چون جنبه ادبیت در آثار، جنبه عکس و همچنین استفاده از خوشنویسی را بررسی و در گروههای مختلف تقسیمبندی کردیم.
باباوند گفت: در این کتاب نظر نسل استادان مطرح پیش از ادیبی چون قباد شیوا درباره آثار او و همچنین نظرات نسل معاصرانش و نسل طراحان پس از او درباره آثارش خواهد آمد. قرار است در این کتاب سفارش دهندهها و مصرف کنندههای آثار فرزاد ادیبی هم درباره او کلامی بیان کنند. به عنوان مثال فرزاد ادیبی پوستر تئاتر یا جلد کتاب، به ویژه کتاب شعر طراحی کرده است، حال گروس عبدالملکیان که با ادیبی ارتباط دارد برای ما میگوید که چرا به ادیبی سفارش جلد میدهد و به طراحی جلد او اعتقاد دارد؟ همچنین در این کتاب نگاه همکاران ادیبی درباره او نیز خواهد آمد.
باباوند در ادامه با اشاره به این نکته که مجموعه نوشتارهای این کتاب کار هنری فرزاد ادیبی را از جهات مختلف بررسی میکند، گفت: این کتاب میتواند جریانساز راهی باشد تا پرونده هنرمندانی که در روزگار ما مشغول به کار هستند ارزیابی شود و همچنین انگیزهای باشد برای نسل هم سنوسال من تا با یک بررسی دقیق و نگاهی انتقادی به آثار هنرمندان نگاه کنند.
این منتقد در ادامه در پاسخ به این سوال که این کتاب تا چه میزان نسبت به این هنرمند دیدی تمجیدگرا خواهد داشت، گفت: به طور کل باید از این تمجیدنامهها بیرون بیاییم. من برای درج در این کتاب به یکی از دوستان سفارش مطلبی درباره آقای ادیبی دادم و او یک تمجیدنامه نوشت و من ضمن اینکه مطلب را برایش پس فرستادم، به او تاکید کردم که یک مطلب یا یک نقد تخصصی برای من بفرستد.
وی افزود: فرزاد ادیبی هنوز آنقدر پیر نشده که برایش جشننامه منتشر کنیم. جشننامه و تمجیدنامه برای پیرمردهایی است که یک عمر زحمت کشیده و اکنون نیاز به قدردانی دارند. ادیبی در میانه راه است و باوجود اینکه تاثیرگذار بوده، اما اکنون در میانسالی است و تا مدتهای مدید دیگر باید ادامه بدهد و طراح باشد.
باباوند در پایان گفت: پرونده کاری فرزاد ادیبی نشان میدهد که او در نسل خودش در زمره پرکارترینهاست. فرزاد ادیبی در آخرین نمایشگاه خود در موزه امام علی(ع) بسیار پرکار و کل موزه با آثار دوسال آخر کاریاش پر شده بود. هنرمندی که تا این میزان پرکار است و زحمت میکشد وظیفه منتقدان این است که او را تمشیت کنند.
سعید باباوند طراح گرافیک، نویسنده، منتقد هنری و عضو انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران است. او مدير هنری و طراحی مجلات، اقليم شفا، كتاب بيست و چهار، دوست نوجوانان، شاهد نوجوان، شاهد جوان، الفبا، حوزه هنری، روايت نزديک، كتاب بيست، فلکالافلاک، نشرفن، خط و ستارههای كوير بوده است.
باباوند همچنین با مراكز و ناشرانی چون، دفتر شعر جوان، انجمن موسيقی ايران، نشر مرواريد، حوزه هنری، انجمن شاعران ايران، دانشگاه تهران، شاهد، حوا، نزديک، فردايی ديگر و مركز تحقيقات علوم اعصاب دانشگاه شهيد بهشتی، به عنوان طراح يا مديرهنری همکاری داشته است.
پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
نظر شما