جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
مدیریت هلدینگها

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

 الگوی توزیع سهام 

یکی از عناصر مهم در ساختار گروه‌های هلدینگ، اتخاذ الگوی توزیع سهام است. همان طور که در ابتدا گفته شد، می‌توان به دو مورد اشاره کرد: 1. در اختیار گرفتن صدر در صد سهام یک شرکت توسط یک شرکت هلدینگ منفرد و 2. سهام بین نمایندگی‌های مختلف توزیع می‌شود و درصد سهام در اختیار شرکت‌های تابعه کم باشد. ممکن است تفاوت‌های بسیاری در مورد سهام توزیع شده میان نهادهای مختلف دولتی یا فروش آنها به بخش خصوصی وجود داشته باشد. گروه‌بندی سهام در یک شرکت هلدینگ باعث تنوع خواهد شد. مصر نمونه‌ای از در اختیار داشتن صد در صد سهام توسط یک شرکت هلدینگ است. مورد ایتالیا نیز به این الگو نزدیک است اما الگوی آن انعطاف‌پذیرتر است و حتی طی پنج سال اخیر حذف کنترل‌ها نیز آغاز شده است. الجزایر دارای الگویی مختلط است، که هدف آن استفاده از چند مالک دولتی، البته نه به تعداد زیاد، است. این الگو در لهستان هم اتخاذ شده است، اما نقش رهبری سرمایه‌های غالب در لهستان آشکارتر است. در همین زمان دو شرکت جدید در اروپای شرقی، شرکت فروهند در آلمان و سازمان‌ اموال دولتی مجارستان از الگوی در اختیار داشتن صد در صد سهام استفاده کرده‌اند.

صفحات 109 و 110 / مدیریت هلدینگها/ محسن صیقلی و مهدی علیخانی مهرجردی/ انتشارات نوید مهر/ چاپ اول/ سال 1391/ 167 صفحه/ 6000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها