سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
رسانه و نقش خانواده در حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

نقش رسانه در مصرف کالای ایرانی 

رسانه باید مصرف کالای ایرانی را به گونه‌ای تبلیغ کند که هنگامی که خانواده کالای ایرانی را برمی‌گزیند، از کار خود احساس مطلوبیت کند. رسانه با تأکید بر مطلوبیت خرید کالاهای ایرانی می‌تواند بر اولویت انتخاب کالا اثر بگذارد. در اینجا، الگوی ارتباطی رسانه که در ایجاد تغییر نگرش خانواده‌ها به انتخاب کالای ایرانی مؤثر است، الگوی تغییر نگرش لاویج و اشتاینر است. این الگو شش مرحله را نشان می‌دهد، که پیش از تلاش برای رسیدن به مرحله بعدی، باید مرحله قبلی را طی کرد. شش مرحله را می‌توان به سه جنبه تقسیم کرد: شناختی، عاطفی و کنشی. جنبه شناختی به آگاهی ما از موضوعات، جنبه عاطفی به نگرش ما به موضوعات و جنبه کنشی به رفتار ما در برابر موضوعات مربوط می‌شود. از این الگو می‌توان به صورت‌های گوناگون استفاده کرد. برای نمونه، برنامه‌سازی ممکن است، تنها به تحصیل اثرهای شناختی علاقه‌مند باشد، اما برای تعیین اولویت خرید کالاهای ایرانی، رسانه به هر شش مرحله احتیاج دارد؛ این مراحل عبارتند از:
1. آگاهی، 2. شناخت، 3. علاقه‌مندی، 4. ترجیح، 5. اعتقاد، 6. خرید.
دو مرحله آگاهی و شناخت، به بُعد شناختی؛ دو مرحله علاقه‌مندی به بعد عاطفی و دو مرحله اعتقاد و خرید به بعد کنشی مربوط است.

صفحات 76 و 77/ رسانه و نقش خانواده در حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی/ حسین رئیسی/ انتشارات مرکز پژوهش‌های صدا و سیما/ چاپ اول/ سال 1391/ 111 صفحه/ 4500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها