اين مترجم حوزه رسانه و ارتباطات به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در یکی دو سال اخیر برای بسط مفهوم سواد رسانهای در جامعه علمی کشور تلاشهایی صورت گرفته که عمدتاً ترجمانی از ادبیات کشورهای پیشرو در این عرصه هستند؛ از آن جمله میتوان به ترجمه کتاب «بازشناسی رسانههای جمعی با رویکرد سواد رسانهای» و «نظریه سواد رسانهای؛ رهیافتی شناختی» اشاره کرد.
وي ادامه داد: در این میان مقالات متعددی نیز ترجمه و منتشر شدهاند، با این حال، در کنار بسط مفاهیم نظری در این حوزه، لزوم توجه به مسایل عملی بیش از پیش احساس میشود.
وي افزود: کتاب «رویکردهایی به سواد رسانهای» نيز با اتکا به مفاهیم نظری در حوزه ارتباطات، راهکارهایی عملیاتی برای فراگیری هرچه بیشتر و بهتر سواد رسانهای ارایه ميدهد.
يزديان با بيان اينكه کتاب حاضر با بررسی پنج رویکرد تحلیلی- انتقادی (تحلیل ایدئولوژیک، تحلیل حسبحالگونه، تحلیل ارتباطات غیرکلامی، تحلیل اسطورهشناختی و تحلیل عناصر تولید)، ابزارهایی مناسب در اختیار دانشپژوهان عرصه ارتباطات قرار میدهد افزود: با استفاده از اين ابزار ميتوان مفاهیم نظری مطرح شده در حوزه سواد رسانهای را به طور عملی در سطح جامعه به کار بست.
وي اذعان كرد: وجه تمایز کتاب حاضر با دو کتاب قبلی، کاربردی بودن آن است.
يزديان همچنين گفت: این کتاب با همكاري منا نادعلی و با حمایت مرکز پژوهشهای اسلامی سازمان صدا و سیما، اواخر سال جاري منتشر خواهد شد.
وي در پايان افزود: آرت سیلوربلات، جین فِری و باربارا فینان، نویسندگان این کتاب، هر سه از اساتادان دانشکده ارتباطات دانشگاه وبستراند.
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
نظر شما