جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۶
صفحه امروز؛ 14 سپتامبر

دانته آلیگیری، خوزه اچه گارای، ویلیام اچ آرمسترانگ، رابرت مک کلوسکی، ماریو بندتی، میشل بوتور، جرالدین بروکس و ولاديمير ولكوف از نویسندگانی هستند که نامشان با تقویم ادبی امروز گره خورده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نویسندگان با آثار مانایشان توانسته اند سهم بزرگی در دنیای ادبیات داشته باشند. 

دانته آلیگیری
دانته آلیگیری، شاعر ایتالیایی چنین روزی در سال 1321 از دنیا رفت. وی سال 1265 در فلورانس در خانواده ای متوسط دیده به جهان گشود. نوشته‌های دانته در ادبیات ایتالیا و سراسر اروپا تاثیر بسیاری داشت و او کتاب‌های متعددی منتشر کرد که معروف‌ترین آن‌ها «کمدی الهی»، «زندگانی نو»، «ضیافت»، «سلطنت»، و «آهنگ‌ها» است. کتاب «کمدی الهی» از مطرح‌ترین آثار کلاسیک جهان ادبیات محسوب می‌شود که او در سال 1300 نوشتن آن را آغاز و این کتاب را در سه بخش دوزخ، برزخ و بهشت به رشته تحریر در آورد. چند ماه پس از حکومت پاپ در فلورانس، وی به خاطر سخنرانی‌های تند خود علیه پاپ، طی حکمی از سوی دادگاه فلورانس که بدون حضور وی برگزار شده بود، به دو سال تبعید، پرداخت جریمه نقدی و همچنین محرومیت ابد از حقوق مدنی محكوم شد و مدتی نیز برای دستگیری وی جایزه ای تعیین شد. 

خوزه اچه گارای
خوزه اچه گارای، سیاستمدار، نویسنده و نمایش نامه نویس اسپانیایی چنین روزی در سال 1916 از دنیا رفت. وی که سال 1832 در مادرید دیده به جهان گشود، به ریاضیات بسیار علاقه مند بود و سال ها به عنوان استاد ریاضیات در دانشگاه مادرید تدریس کرد. او در سال 1868 کتابی منتشر کرد که بیش از 60 نمایشنامه را در بر می گرفت. شهرت وی برای نمایشنامه هایش بود و همین نمایشنامه ها وی را تبدیل به یک شخصیت بزرگ ادبی در قرن نوزدهم کرد. در سال 1904 اگه چارای به صورت مشترک با فردریک میسترال فرانسوی، جایزه نوبل را دریافت کردند. 

ویلیام اچ آرمسترانگ
ویلیام اچ آرمسترانگ، نویسنده آمریکایی کتاب کودکان چنین روزی در سال 1911 در ویرجینیا به دنیا آمد. وی نخستین کتابش با عنوان «مطالعه کار سختی است» را سال 1956 منتشر کرد. او سال 1969 برای کتابش «ساندر» برنده مدال نیوبری شد. «مردمان دنیای باستانی»، «ابزار فکر کردن» و «حیوانات من» از دیگر آثار اوست. وی آوریل 1999 در کنت از دنیا رفت. 

رابرت مک کلوسکی
رابرت مک کلوسکی، نویسنده و تصویر گر کتاب کودکان آمریکایی چنین روزی در سال 1914 به دنیا آمد. او هشت کتاب برای کودکان نوشت و آن‌ها را تصویرگری کرد و دو کتابش برنده مدال کالدکات و جایزه انجمن کتابخانه های آمریکایی شد. از وی به عنوان یکی از بهترین نویسندگان کودک یاد می شود و تصویرگری 11 کتاب کودک را در کارنامه اش دارد. وی در سال 2003 دیده از جهان فروبست. 

ماریو بندتی
ماریو بندتی، نویسنده و شاعر اروگوئه ای در چنین روزی در سال 1920 در يك خانواده مهاجر ايتاليايي در مونته ویدئو به دنیا آمد . در 6 دهه نویسندگی اش، بيش از 80 عنوان داستان كوتاه، رمان، مجموعه شعر و مقاله از خود به یادگار گذاشت. وی نخستین کتابش را با عنوان «این صبح» در سال 1949 منتشر کرد، اما آن چه باعث شهرت وی شد خلق رمان «آتش بس» در سال 1960 بود که از او چهره ای بین المللی ساخت. براساس این رمان نمایش ها و فیلم های بسیاری ساخته شده و این کتاب به 19 زبان ترجمه شده است. از دیگر آثار برجسته وی می توان به «دانه قهوه»، «فراموشی سراسر خاطره» و «اشعار باد تبعید» اشاره کرد. وی در سال 2009 در 88 سالگی دیده از جهان فروبست.
 
میشل بوتور
میشل بوتور، نویسنده فرانسوی چنین روزی در سال 1926 مون آن بارو در شمال فرانسه دیده به جهان گشود. او جوایز ادبی بسیاری از جمله جایزه مالارمه در سال 2006 را به خود اختصاص داد. نخستين رمان او با عنوان «پاساژ ميلان» در سال ۱۹۵۴ چاپ شد. پس از آن به ترتيب «صرف وقت»، «دگرگونى»، «درجات» و... را منتشر كرد. 

جرالدین بروکس
جرالدین بروکس، نویسنده آمریکایی- استرالیایی چنین روزی در سال 1955 به دنیا آمد. نخستین کتاب وی با عنوان «نه بخش آرزو» سال 1994 منتشر و به 17 زبان ترجمه شد. او «مکاتبات خارجی» را سال 1997 به چاپ رساند و پس از آن نخستین رمانش را سال 2001 با نام «سال های عجایب» منتشر کرد. وی با «راهپیمایی» در سال 2006 برنده جایزه پولیتزر شد. 

ولاديمير ولكوف
ولاديمير ولكوف ،نویسنده فرانسوی چنین روزی در سال 2005 از دنیا رفت. وی نوامبر 1932 در پاریس از والدینی روسی به دنیا آمد. از آثار مشهور او مي توان به كتاب هاي «بازجويی»، «مردان تزار»، «آمريكايي های جديد»، «پول سه‌گانه»، «ضد اطلاعات، سلاح جنگ»، «تاريخ كوچك ضد اطلاعات»، «ضد اطلاعات، جرم جنايي» و «مونتاژ» اشاره كرد. وی سال 1982 برای تاليف كتاب «مونتاژ» جايزه رمان آكادمي فرانسه را به دست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها