سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
تركي:  واقعيت‌ها نوشته شوند تا آن‌ها را افسانه نپندارند

دانش‌آموزان كلاس ششم ابتدايي ماجراي دلاوري‌ و شجاعت دريا قلي‌سوراني را در كتاب فارسي خود به قلم محمدرضا تركي مي‌خوانند. ترکی معتقد است: روي آوردن آموزش و پرورش به معرفي این شهید كاري هوشمندانه است تا به نسل‌هاي امروز و فردا واقعيت‌ها نشان داده شوند و آنان اين نوع رفتار و دلاوري‌ها را افسانه نپندارند.-

 تركي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در معرفي اين شهيد اظهار كرد: «دریاقلی سُورانی» یکی از دلاور مردان دوران دفاع مقدس بود که در نخستین ماه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با فداکاری شگفت‌انگیز خود مانع سقوط شهر آبادان شد. شغل دریاقلی، اوراق فروشی بود. او در آن هنگام به همراه فرزند خردسال خود در گورستانی از اتومبیل‌های فرسوده در «کوی ذوالفقاری» در حاشیه‌ آبادان زندگی می‌کرد و در يك شب تاریک، ناگهان متوجه سربازان دشمن بعثی شد كه به صورتی غافلگیر کننده از رودخانه‌ بهمن‌شیر گذشته‌اند و می‌خواهند شهر محاصر شده‌ آبادان را به اشغال کامل خود در بیاورند.

وي ادامه داد: دریاقلی، بی سر و صدا سوار بر دوچرخه شد و فرزند خود را تنها گذاشت و در یک شب پاییزی کوی ذوالفقاری تا شهر آبادان را در کوتاه‌ترین زمان، رکاب زد و خود را به سرعت به شهر رساند و مردم و مدافعان شهر را از نفوذ دشمن باخبر کرد. مردم و مدافعان آبادان، به مقابله با دشمن پرداختند و توانستند در نبردی نابرابر که در تاریخ دفاع مقدس به نام «عملیات کوی ذوالفقاری» معروف است، نفوذ دشمن را به آبادان ناکام بگذارند. دریاقُلی در همین نبرد به شدت زخمی شد و در راه انتقال به پشت جبهه به شهادت رسید.

تركي در پاسخ به اين سوال كه در دوران دفاع‌مقدس شاهد دلاورمردي‌ها رزمندگان بسياري بوده‌ايم و در اين ميان چرا ماجراي درياقلي را انتخاب كرده است توضيح داد: بی‌شک دریاقلی اگر در آن شب سرنوشت‌ساز دچار ترس و تردید می‌شد و تنها به نجات خود و فرزندش می‌اندیشید یا اگر اندکی کوتاهی می‌كرد و نمی‌توانست به موقع خود را به شهر برساند در‌ آن صورت شاهد كشته شدن زنان و كودكان بسياري بوديم و بازپس‌گيري شهر آبادان از نيرو‌هاي بعثي كار آساني نبود.

وي افزود: عظمت كار درياقلي و فداكاري او ناشناخته بوده و ورود آموزش و پرورش به اين مقوله جزو ابتدايي‌ترين كار‌ها براي نشان دادن خلوص و دلاوري‌هاي رزمندگان است. آموزش و پرورش متون ديگري از هشت سال دفاع مقدس را پيشنهاد داد كه چندان خوب نبود و بنده ماجراي درياقلي را كه واقعيتي عيني از آن دوره بود را پيشنهاد كردم و نمونه‌اي براي آن‌ها نوشتم كه گويا همان متن در كتاب ششم ابتدايی چاپ شده است.

تركي با تاكيد بر اين كه نسل‌هاي آينده اين كشور نيازمند شناخت روحيات و فداكاري‌هاي نسل‌هاي گذشته خود هستند، گفت: شهدا نيازي به شناسانده شدن ندارند اين ما هستيم كه بايد در زندگي خود از آن‌ها الهام بگيريم. درياقلي نمونه‌اي از ايثار و فداركاري بود كه تلاش او الهام‌بخش‌ و واقعي‌تر از بسياري فداكارهاي نقل شده است. در كتاب‌هاي درسي فداكاري افرادي مانند دهقان فداكار، شهيد حسين فهميده، پتروس فداكار يا معلمي كه جان دانش‌آموزان خود را نجات مي‌دهد آورده شده است و روي آوردن آموزش و پرورش به معرفي شهداي شاخص كاري هوشمندانه است تا به نسل‌هاي امروز و فردا واقعيت‌ها نشان داده شوند و آنان اين نوع رفتار و دلاوري‌ها را افسانه نپندارند.

وي افزود: براي نوشتن اين واقعيت از مطالب مختلفي كه درباره شهيد درياقلي نوشته شده است و نيز خاطرات كساني كه شاهد ماجرا بودند و خانواده او بهره گرفتم و آن را به صورت خلاصه براي دانش‌آموزان نوشتم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها