فرزاد حسنی نویسنده و روزنامهنگار، به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نبود متن و فیلمنامه مدون در ساخت فیلمهای مستند منجر به محصولاتی غیر منسجم میشود و به همین دلیل در این کتاب سعی کردم به صورت یک راهنمای عملیاتی و گام به گام با تمرکز دقیق روی فیلم مستند راهکار نوشتن یک فیلمنامه را برای علاقهمندان تشریح کنم.
وی افزود: طی چند سال اخیر دوربینهای خانگی یا هندیکمها نیز با پیشرفت تکنیکی همراه بودند، به طوری که در حال حاضر این نوع دوربینها در سایز و اندازهای بسیار کوچک قادرند فیلمهایی با وضوح بالا بگیرند و به این ترتیب هر علاقهمند سینما میتواند به سادگی و با تهیه یکی از این نوع دوربینها با داشتن طرحی مناسب و نیز ذوق و سلیقه لازم و با پیشزمینههای علمی موردنیاز در هر شرایط و فضایی فیلم مستند بسازد.
حسنی در ادامه به مهمترین دلایل خود برای انتشار این کتاب اشاره کرد و گفت: قصد من از تالیف این کتاب ارایه عناصر اصلی و اساسی برای طراحی یک فیلم مستند، به کوتاهترین و موجزترین شکل ممکن به مخاطبان بود. به گونهای تلاش کردم تا محتوایی کاربردی را در اختیار فیلمسازان جوانی که تازه در این راه گام گذاشتهاند یا علاقهمندان به ساخت فیلم مستند ارایه کنم.
حسنی در پایان گفت: به یقین سبک و شیوه ارایه محتوا در فیلم مستند نقش مهمی در دیده شدن و موفقیت فیلم دارد و بنابراین دادن یک طرح منسجم یا به عبارتی یک فیلمنامه منسجم و پیشبینی تمامی عناصر موردنیاز، میتواند نقشه راه برای فیلم را در اختیار کارگردان قرار دهد و فیلمساز با استفاده از این نقشه میتواند، مسیر پر پیچوخم را به مسیری سهل و آسانیاب تبدیل کرده و از طی این مسیر یعنی ساخت فیلم مستند لذت ببرد.
فرزاد حسنی نویسنده، روزنامهگار و مستندساز است. او دو فیلم مستند درباره زلزله بم و امداد و نجات مردم این منطقه را کارگردانی کرده است. از کتابهای منتشر شده به قلم حسنی میتوان به مجموعه داستان «من آقام یا الاغ؟» اشاره کرد.
جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
نظر شما