عبدالله بیچرانلو در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره چرایی تالیف این کتاب گفت: این کتاب در ابتدا در قالب یک پژوهش برای مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شد تا مشخص شود که چه تصویری از اسلام و ایران در رسانهها به ویژه هالیوود، نشان داده میشود.
وی با اشاره به این نکته که کتاب «بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود» بنا به ضرورت منتشر شده، افزود: هدف دیگر از انجام این پژوهش ارایه راهکارهایی عملی برای مقابله با هجمه رسانهای غرب علیه ایران و اسلام، در شبکههای برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود.
بیچرانلو در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظرش در هالیوود تجارت مهمتر است یا ایدئولوژی، گفت: همگان به این مساله باور دارند که هالیوود یک نهاد تجاری است و نه ایدئولوژیکی، اما در این کتاب بطلان این نظریه ثابت میشود؛ در توضیح بیشتر باید بگویم که در هالیوود از مقوله تجارت هم در جهت اهداف ایدئولوژیک استفاده میشود.
بیچرانلو گفت: هالیوود با استفاده از بسیاری راهکارهای مشروع و نامشروع تمام سعیاش را در جذب مخاطب انجام میدهد و پس از اینکه پروسه جذب مخاطب با موفقیت به سرانجام رسید، اهداف ایدئولوژیک پیگیری میشود. این مساله در هالیوود یک امر طبیعی است، سالها پیش و در دوره جنگ سرد، مساله کمونیسم و تخریب آنها در هالیوود پیگیری میشد و اکنون اسلام را جایگزین کمونیسم کردهاند.
این محقق حوزه سینما در ادامه در پاسخ به این پرسش که منابع مورد استنادش در راستای تالیف این کتاب، چه كتابهايي بودهاند، گفت: بسیاری از منابع و ارجاعات این کتاب در نقد هالیوود به نویسندگان و منتقدان غیر ایرانی چون «جک شاهین» است. تمام سعی من بر این بوده با استناد به منابع غیر ایرانی و تحلیل نشانهشناختی فیلمهایی چون «بدون دخترم هرگز»، «300»، «اسکندر» و «خانهای از شن و مه» ثابت کنم، هالیوود در نقش بازوی فرهنگی سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا عمل میکند.
بیچرانلو همچنین در پاسخ به این سوال که با تمام قدرت امپراتوری هالیوود و جنگ رسانهای آنها، آیا میتوان به مقابله با این جریان پرداخت یا اینکه خیر، گفت: مقابله با هجمه رسانهای هالیوود به این مساله بستگی دارد که خود ما چه رویکردی در مقابل آنها اتخاذ خواهیم کرد؟ اگر ما از همان ابتدا دست تسلیم را بالا ببریم و به خود القا کنیم که با توجه به این همه امکانات و سرمایه در هالیوود، نمیتوان با آنها مقابله کرد، قاعدتا شکست خواهیم خورد.
وی افزود: در مقابل چشمان حیرت زده بسیاری از مفسران و تحلیلگران غربی، انقلاب اسلامی ایران به سرانجام رسید و در مقابل استعمار جهانی ایستاد. به نظر من به همین سیاق در حوزه فیلمسازی و رسانه هم میتوان در مقابل استعمار ایستادگی کرد. این مساله در کوتاه مدت امکانپذیر نیست. در قدم اول باید به این باور برسیم که میتوان در مقابل هالیوود ایستادگی کرد و لازمه رسیدن به این باور کار تئوریک و پژوهشهای بنیادین است.
بیچرانلو در پایان گفت: مخاطبان از تماشای فیلمهای هالیوودی لذت میبرند و این نکته عجیبی نیست، اما باید به این مخاطبان القا کرد که در راستای این لذت، فیلمها کارکردهایی ایدئولوژیک هم دارند. به نظر من در این حوزه کمبود منابع تخصصی بسیار به چشم میآمد و این کتاب میتواند در راستای پر کردن این خلا، منبع مناسبی باشد.
کتاب «بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود» نوشته عبدالله بیچرانلو در 210 صفحه و بهای پنج هزار و 500 تومان به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
این کتاب به دنبال بررسی دقيق و علمی اين مساله است كه ايران و ايرانيان و همینطور اسلام و مسلمانان در فيلمهای سينمایی هاليوود چگونه بازنمایی شدهاند. موضوعی كه شناخت دقيق آن میتواند به خط مشیگذاری و طراحی سازوكارهای مناسب مديريت فرهنگی در مقابل اين محصولات و رسانههای سازنده آنها منجر شود.
دکتر عبدالله بیچرانلو هماکنون عضو هیات علمی و سرپرست پژوهشکده هنر و رسانه، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
سهشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
نظر شما