شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
تأثیرهای محیط بین‌المللی بر تحقق الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

 فکر،علم،معنویت

فکر، یک بازتولید اجتماعی دارد که باید به علم تبدیل شود و این علم از یک سو، ماهیت وارداتی ندارد، از یک سو با فکر رابطه دارد و از سوی دیگر با معنویت ارتباط برقرار می‌کند. کار ویژه‌اش این است که به زندگی معنا و خدمات دهد. یعنی فکر و علمی که منجر به ارتقای توانمندی‌های اقتصادی در جامعه و بهبود وضعیت زندگی شهروندان نشود، فکر و علم نیست. زندگی زمانی شکل می‌گیرد و سازمان پیدا می‌کند که مثلث فکر ـ علم ـ معنویت، در تناسب با روابط اجتماعی در فضای هماهنگ قرار گیرد. درست است که زندگی بخشی از فکر ـ علم ـ معنویت به شمار می‌آید اما این مثلث می‌تواند شکل‌دهنده زندگی باشد. این ترتیبِ فضایی است که باید در دوران کنونی به آن توجه داشت. تئوری پیشرفت اسلامی ـ ایرانی، تحقق سازمان یافته این لوزی است. ما برای توسعه لوزی انسجام درونی داریم. اتفاقاً این امر باید هم انسجام درونی داشته باشد و هم انسجام بیرونی؛ یعنی نمی‌توان بدون توجه به اینکه آثار این مسئله بر زندگی گروه‌های اجتماعی مشخص شود و عینیت پیدا کند برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی کرد.

صفحه 19 / تأثیرهای محیط بین‌المللی بر تحقق الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت / دکتر ابراهیم متقی/ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ چاپ اول/ سال 1391/ 32 صفحه/ 800 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها