ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
در حسن وضع، اصول سطرنویسی از قبیل، تنظیم و ترکیب سطرها، رعایت فاصلهها، اعتدال کلمهها، کرسیبندی و کشیدهنویسی رعایت میشود (قلیچخانی، 1373: 124).
در بررسی کتیبهها، رعایت حسن وضع با دقت و حسایست بالایی صورت میگیرد و شیوه ترکیب حروف و کلمات در کنار هم، یکی از اساسیترین موضوعات کتیبهنویسی است. چون کتیبه با حوصله و فرصت کافی نوشته میشود، ترکیببندی نامطلوب از آن انتظار نمیرود و هرکجا این اتفاق پدید آمده باشد، ناشی از عدم تسلط خوشنویس است.
اگرچه در آثار متقدم، ضعف ترکیببندی مشاهده می شود و کلمات گاه از مسیر کرسی اصلی خارج میشوند اما در آثار بعدی این ایرادها مرتفع شده و در اوایل تیموری به ترکیب بندیهای پیچیدهتر تبدیل شد که الگوی دورههای بعد برای کتیبهنگاری شدند.
رعایت تناسب و زیبایی در ترکیب حروف و کلمات در کنار یکدیگر و دقت و ظرافت در انتخاب فاصله هر یک از یکدیگر و نیز رعایت کرسی و قرینهسازی در سطر و صفحه را اصطلاحاً حسن همجواری میگویند که با رعایت حسن وضع اشتراکاتی دارد و رعایت این دو اصل سبب شکلگیری ترکیببندی موفق میشود (قلیچخانی، 1373: 134).
صفحات 40 و 41 / کتیبهنگاری بازشناسی هنرهای سنتی ـ اسلامی/ سید امیر رجایی باغسرخی و سمیه بصیری/ پژوهشکده هنرهای سنتی ـ اسلامی/ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات/ چاپ اول/ سال 1391/ 116 صفحه/ 3000 تومان
نظر شما