معراج پیامبر گرامی اسلام در روایات گوناگون با تاریخهای متفاوتی ذکر شده است که از جمله آنها روزهای 17، 21 و 27 ماه مبارک رمضان است. به همین مناسبت «ایبنا» با نگاهی به کتاب «اللؤلؤ الوهاج فی مناقب امیرالمؤمنین لیلة المعراج» به درسنامه اخلاقی معراج میپردازد.-
معراج از جمله ضروريات اسلام است و در آيات و احاديث متواتره ثابت شده است كه خداوند متعال حضرت رسول(ص) را در يك شب از مكه معظمه تا مسجدالاقصي و از آنجا به آسمانها تا سدرةالمنتهي و ارض اعلي برد و عجايب آفرينش آسمانها را به آن حضرت نماياند و رازهاي نهاني و معارف نامتناهي را به آن حضرت القا فرمود. آن حضرت در بيتالمعمور تحت عرش به عبادت حق تعالي قيام و با انبياء(ع) ملاقات كرد و وارد بهشت شد و منازل اهل بهشت و احوال اهل عذاب را مشاهده کرد.
در این زمینه عبدالحسین طالعی، محقق، نویسنده کتابشناس و استاد رشته کتابداری با نگاهی به کتاب «اللؤلؤ الوهاج فی مناقب امیرالمؤمنین لیلة المعراج» نوشته «سیدمحمد معلم»(در سال 1429/ 1387 ) آموزههای این عروج آسمانی را با نام درسنامهای اخلاقی که طی 185 گزارش سفرهای آسمانی پیامبر(ع) در معراج بر اساس 117 منبع معتبر از آثار دانشمندان شیعه و سنی گرد آورده است، مرور میکند.
از این اثر پنجاهوسه درس در اخلاق فردی و اجتماعی میتوان آموخت و آن را رهتوشهای از لحظات آسمانی ماه خدا برای لحظه لحظه عمر قرار داد.
پیامبر رحمت در گزارشی مبسوط، درباره هشت در بهشت و هفت در دوزخ و نوشتههای آن سخن گفتهاند. خلاصهای از بیان رسول مهربانی چنین است: مرا به آسمان بردند و بهشت و دوزخ را به من نمایاندند. بر هریک از هشت درِ بهشت چهار کلمه و بر هر یک از هفت درِ دوزخ سه کلمه نوشته شده بود که هرکدام از آن کلمات برای کسی که آن را بیاموزد و به کار بندد، از تمام دنیا و آنچه در آن است بهتر است.
بر در نخست بهشت نوشته شده لاالهالاالله. محمد رسول الله. علی ولیّ الله. هر امری را چاره ای است و راهکار گواراشدن زندگانی در دنیا چهار ویژگی است؛ قناعت، رها کردن کینه، ترک حسد، همنشینی با نیکان.
بر در دوم بهشت نوشته شده است لاالهالاالله. محمد رسول الله. علی ولیّ الله. هر امری را چارهای است و راهکار دستیابی به خوشنودی در آخرت چهار ویژگی است؛ دست کشیدن از روی مهربانی بر سر کودکان یتیم، مهربانی با بیوه زنان، کوشیدن برای برآوردن نیازهای مسلمانان، دلجویی از نیازمندان و تهیدستان.
بر در سوم بهشت نوشته شده لاالهالاالله. محمد رسول الله. علی ولیّ الله. هر امری را چارهای است و راهکار صحت در دنیا چهار کار است؛ کمگویی، کمخوابی، کم رفتن و کم خوردن.
بر در چهارم بهشت نوشته شده لاالهالاالله. محمد رسول الله. علی ولیّ الله. هرکس به خدا و روز جزا ایمان آورد، باید همسایهاش را بزرگ دارد، مهمانش را بزرگ شمارد، به پدر و مادر نیکی کند و سخن به نیکی بگوید وگرنه ساکت ماند.
بر در پنجم بهشت نوشته شده است لاالهالاالله. محمد رسول الله. علی ولیّ الله. هرکه میخواهد به ذلت نرسد، کسی را ذلیل نکند. هرکه میخواهد بد نشنود بد نگوید. هرکه میخواهد مورد ستم قرار نگیرد، به کسی ستم نکند و هرکه میخواهد به رشته محکم الهی چنگ زند، به این گفتار (و ایمان و عمل بدان) پایبند باشد؛ لا اله الا الله. محمد رسول الله. علی ولیّ الله.
بر در ششم بهشت نوشته شده است لاالهالاالله. محمد رسول الله. علی ولیّ الله. هرکه میخواهد قبرش گشاده باشد، باید مساجد را پاکیزه کند. هرکس دوست دارد بدنش در گور طعمه کرمها نشود، مساجد را جارو کند. هرکس دوست دارد که گور او تاریک نباشد، مساجد را نورانی کند. هرکه میخواهد بدنش در زیر زمین تازه بماند و نپوسد، در گسترش مساجد بکوشد.
بر در هفتم بهشت نوشته شده است لاالهالاالله. محمد رسول الله. علی ولیّ الله. صفای دل در چهار ویژگی است؛ عیادت بیمار، تشییع جنازه، تهیه کفن برای مردگان و ادای دین.
بر در هشتم بهشت نوشته شده است لاالهالاالله. محمد رسول الله. علی ولیّ الله. هرکس میخواهد از این هشت در وارد بهشت شود، باید به چهار خصلت پایبند باشد؛ صداقت، سخاوت، اخلاق نیکو و ترک آزار بندگان خدای عزوجل.
بر در نخست دوزخ نوشته شده است لعنت خدا بر دروغگویان، لعنت خدا بر بخلکنندگان، لعنت خدا بر ستمگران.
بر در دوم دوزخ نوشته شده است کسی که بر خدا امید بندد، به سعادت میرسد. کسی که در برابر(عدل) خدا احساس ناامنی کند، به امنیت میرسد. کسی که به غیر خدا امید بندد و در برابر غیر خدا احساس ناامنی کند، فریب خورده و هلاک میشود.
بر در سوم دوزخ نوشته شده است هرکه میخواهد در قیامت عریان نباشد، در دنیا بر نیارمندان لباس بپوشاند. هرکس میخواهد در قیامت گرسنه نباشد، گرسنگان را در دنیا اطعام کند و هرکس میخواهد در قیامت تشنه نباشد، در دنیا تشنگان را سیراب کند.
بر در چهارم دوزخ نوشته شده است سه گروه را خداوند، ذلیل میسازد: کسی که اسلام را خوار شمارد، کسی که به اهلبیت پیامبر خدا اهانت کند، کسی که به ستمگران در ظلم بر مردم کمک رساند.
بر در پنجم دوزخ نوشته شده است از تمایلات نفس خود پیروی مکن که هوای نفس انسان را از ایمان دور میسازد. درباره آنچه ربطی به تو ندارد، فراوان سخن مگو که از چشم خدایت میافتی. یاور ستمگران مباش که بهشت را برای ستمگران نیافریدهاند.
بر در ششم بهشت نوشته شده است من(جهنم) بر سه گروه حرام هستم؛ تلاشکنندگان در راه خدا، صدقهدهندگان و روزهگیران.
بر در هفتم دوزخ نوشته شده است به حساب خود برسید پیش از آنکه به حساب شما برسند. خود را سرزنش کنید پیش از آنکه شما را سرزنش کنند. دستی به دعا به درگاه خدای عزوجل برآورید، پیش از آنکه به محضر خدایتان وارد شوید در حالی که امکانی برای این کار نداشته باشید.(فرائد السمطین ج 1 ص 238 ـ 241 حدیث 186. الروضة فی الفضائل ص 175 ـ 177 حدیث 153 . نظم درر السمطین ص 122- 124.)
کتاب «اللؤلؤ الوهاج فی مناقب امیرالمؤمنین لیلة المعراج»توسط کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین در مشهد مقدس در 234 صفحه منتشر شده است.
نظر شما