سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
چرا برخی جوانان غیرزرتشتی از آرای زرتشتیان دفاع می‌کنند؟

نویسنده کتاب «با زرتشتیان» با اشاره به این که این اثر حاصل سه سال مباحثه با معتقدان یا طرفداران دین زرتشت است بر این نکته تاکید کرد که چنانچه بحث میان ادیان علمی و مستدل باشد، ایرادی ندارد و گفت: شایان توجه است اغلب افرادی که با من به مباحثه و مجادله در دفاع از آرای زرتشتیان بر می‌خیزند، جوان‌هایی‌اند که به دین زرتشت تمایل پیدا کرده‌اند و خود زرتشتیان کمتر به این قبیل بحث‌ها رو می‌آورند!-

سیدحسن فاطمی‌موحد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مجموعه را نتیجه مباحثات علمی خود در فضای اینترنت توصیف کرد و در پاسخ به این پرسش که «چرا برخی جوانان مسلمان از آرای زرتشتیان دفاع می‌کنند؟» بیان کرد: به دلیل آن‌که این دسته از جوانان نه با اسلام به درستی آشنا هستند و نه با دین زرتشت.  

وی ادامه داد: اطلاعات بسیاری از این جوانان از دین زرتشت در حد مطالب راست و دروغی است که در فضاهایی نظیر اینترنت از آن آگاهی می‌یابند. به یاد دارم چندی پیش وقتی یکی از دوستان، همین که تعدادی از کتاب‌های زرتشتیان(کتاب‌هایی که به معرفی این دین می‌پردازند نه آثار انتقادی) را به یکی از جوانان متمایل به زرتشتی‌ها داد، او به جاي شيفتگي نگاه واقع‌بينانه‌تري نسبت به اين دین پيدا كرد و از این، به اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح پی خواهیم برد.

فاطمی با اشاره به بخشی از یافته‌های خود گفت: برخی از این جوانان به ایران به‌ویژه ایران باستان علاقه بسیاری دارند. آن‌ها تصور می‌کنند لازمه علاقه به ایران باستان، گرایش به دین زرتشت است در حالی که ایرا‌ن‌دوستی و اسلام‌دوستی قابل جمع‌اند. عامل دیگر، جنبه سیاسی است، این عنصر باعث شده آن‌ها  تصور کنند چنانچه به نظام جمهوری اسلامی انتقاد دارند، پس به اسلام هم نباید خوش‌بین باشند؛ حال آن‌که می‌توان میان این دو تفکیک قایل شد. 

او ادامه داد: متاسفانه بسیاری از متخصصان علوم اسلامی میدان را خالی کرده‌اند و این موضوع، زمینه گرایش به ادیان دیگر را در برخی از افراد ایجاد کرده است. گاه در ذهن برخی جوانان شبهه‌های پیش پا افتاده وجود دارد و چه بسا جواب به این‌گونه شبهه‌ها را کسرشان بدانند، اما همین شبهه‌ها می‌تواند زمینه انحراف را فراهم سازد. به عنوان نمونه در یکی از این مباحثات اینترنتی شخصی از من پرسید که «چگونه ممکن است سخنان چهارده معصوم(ع) به مدت 1400 سال به صورت شفاهی از طریق منبرها به ما رسیده باشد، اما دست نخورده باقی مانده باشد؟» او نمی‌دانست که صدها جلد کتاب حدیث در عصر امامان(ع) نوشته شده ‌است. 

این محقق حوزه الهیات و معارف اسلامی ادامه داد: شخصی در عصر ائمه(ع) می‌گوید كه «به ملاقات یکی از علما رفتم در حالی که در مقابل او آنقدر کتاب اسلامی روی هم چیده شده بود که آن عالم از پشت کتاب‌ها پیدا نبود.» اگر ما به این سوال او جواب ندهیم ممکن است تصور کند که دین اسلام پایه و اساس درستی ندارد و سراسر تحریف است! 

محقق حوزه دین درباره نحوه ورودش به این‌گونه مباحث اظهار کرد: سه سال قبل معنای واژه «دستجردوک» را که نام یکی از روستاهای کهن در استان اصفهان است، جست‌وجو می‌کردم. از آنجا که این واژه بسیار کهن است، احتمال دادم زرتشتی‌ها از معنای آن آگاه باشند. لذا با یکی از آن‌ها وارد گفت‌وگوی اینترنتی شدم. ضمن صحبت‌ها به او گفتم که «امیدوارم شما را در لباس اسلام ببینم.» با این سخنم فضای صحبت عوض شد. سپس بحث‌ها را در وبلاگی گذاشتم. وقتی که زرتشتیان دیگر وارد بحث شدند و توان غلبه بر آن‌ها در مباحث اعتقادی را در خود دیدم، وبلاگی مستقل با عنوان «گفت‌و‌گو با زرتشتیان» راه انداختم و تاکنون این بحث‌ها همچنان ادامه دارند. 

این نویسنده با اشاره به این که در کتاب خود علاوه بر این که آرای زرتشتیان را مورد انتقاد قرار داده و شبهه‌های آن‌ها به دین اسلام را نیز به بحث گذاشته است، گفت: در اين كتاب «باستان‌ستاهای افراطی» نیز طرف‌ بحثم هستند. منظور از «باستان‌ستاهای افراطی» افرادی‌اند که به ایران باستان علاقه افراطی دارند؛ به‌گونه‌ای که تحت‌تأثیر برخی دروغ‌پردازان تصور می‌کنند ایران پیش از اسلام مهد عدالت و مدینه فاضله بوده است و آرزوی بازگشت به آن زمان را دارند و آن زمان را بر دوره‌های اسلامی در ایران ترجیح می‌دهند. 

این کارشناس ارشد الهیات و معارف اسلامی در پاسخ به این موضوع که « در شرايط كنوني مواجهه‌ پیروان ادیان گوناگون با هم بايد چگونه باشد؟» اظهار کرد: درگیری فیزیکی نباید باشد، اما درگیری علمی نه تنها ایراد ندارد بلکه به‌جا و ضروری است. در مباحثه‌ها سعی دارم احترام آن‌ها را حفظ کنم و بارها به آن‌ها متذکر شده‌ام که همه ما به عنوان ایرانی باید در برابر دشمنان کشورمان متحد باشیم و در عین حال می‌توانیم درباره ادیانمان بحث‌های علمی داشته باشیم تا حقایق روشن شوند، همان‌طور که در رشته‌های دیگر بحث می‌کنیم. اگر پزشکان و فیزیکدانان با هم بحث می‌کنند آیا به معنای جنگ و درگیری میان آن‌هاست؟ 

مؤلف کتاب «با زرتشتیان» درباره تاثیرگذاری طرح این مباحث در اینترنت گفت: چند مورد پیش آمد که پس از مدتی بحث، طرف مقابل با نامی دیگر پیام گذاشت و نگاه متفاوتي را ابراز كرد اما از آی پی شخص متوجه شدم همان فردی است که پيش از نظراتي ديگر مي‌داده است. البته در بسیاری مواقع نمی‌توان انتظار داشت این بحث‌ها همان موقع بر خواننده اثر گذارد و به سرعت سبب تغییر موضع شود بلکه گاه در دراز مدت اثر خود را بر افکار او باقی می‌گذارد. 

این نویسنده حوزه دین با اشاره به این که «در این مباحثات همواره تلاش می‌کنم مطالب را محترمانه مطرح کنم، اما عصبانیت برخی طرف‌های بحث حکایت از تاثیرگذاری دارد.» عنوان کرد: برخی از دوستانم عنوان کرده‌اند که مطالب این وبلاگ بر بسیاری از وبلاگ‌نویسان باستان‌ستا اثرگذار بوده است به نحوي كه پس از گذشت مدتی از عمر وبلاگ‌ لحنشان عوض شده و ابراز می‌کنند که به این دین تنها نگاه تاریخی دارند. ادبیات آن‌ها نشان می‌دهد که از وبلاگ «گفت‌وگو با زرتشتیان» اثر پذیرفته‌اند. 

فاطمی گفت:‌ با وجود آن‌که بیش از 90 درصد مطالب مندرج در این وبلاگ برگرفته از سایت‌های دیگر نیستند، اما پس از مدتی می‌بینم این مطالب در سایت‌های گوناگون منتشر می‌شوند. 

این محقق حوزه تاریخ و سیره متذکر شد: هنوز با ناشری برای نشر کتابم صحبت نکرده‌ام اما امید دارم تا پایان سال جاری آن را به چاپ رسانم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها