شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
اشکالات کتاب درسی عربی پایه اول متوسطه رفع شد

کارشناس مسوول گروه عربی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی از ویرایش کتاب درسی عربی پایه اول متوسطه خبر داد و گفت: در این ویرایش سعی کرده‌ایم اشکالات فاحش که انگشت‌شمار نیز بودند، رفع شوند.-

عادل اشکبوس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: واژه‌نامه، عنوان بخش پایانی کتاب درسی عربی پایه اول متوسطه است. این بخش از کتاب، واژه‌های قدیمی که در متن کتاب نیز وجود نداشتند، دربرداشت. در ویرایشی که صورت گرفت، این واژه‌ها را حذف و واژه‌های جدید و پرکاربرد کتاب درسی عربی را درج کرده‌ایم.

وی ادامه داد: از دیگر اشکالاتی که در کتاب درسی عربی پایه اول متوسطه وجود داشت و آن را برطرف کردیم، می‌توان به وجود کلمات و عباراتی اشاره کرد که ویژه گروه سنی دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه بودند. در کتاب درسی عربی پایه اول متوسطه زیر این کلمات خط کشیده شده بود و دانش‌آموزان باید نقش آن را می‌نوشتند در حالی که یادگیری آن کلمه با گروه سنی آن‌ها متناسب نبود. در کتاب درسی عربی سال تحصیلی جدید این مشکل را نیز رفع کرده‌ایم.

کارشناس مسوول گروه عربی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی عنوان کرد: انجام تغییرات جدی‌‌تر و کلی‌تر در کتاب‌های درسی عربی در سال تحصیلی 93 ـ 92 با کمک دبیرخانه کشوری درس عربی صورت خواهد گرفت.

اشکبوس با بیان این‌که کتاب‌های درسی عربی برای سال تحصیلی 93 ـ 92 واژه‌محور و متن‌محور می‌شوند، افزود: تاکید کتاب‌های درسی عربی بر یادگیری گرامر و قاعده‌محور بودن آن‌ها از جمله معضلات کتاب‌های درسی عربی موجود است که باعث شده تا فهم و معنای زبان عربی از سوی دانش‌آموزان مغفول بماند. رویکرد کتاب درسی عربی سال تحصیلی 93 ـ 92 متن‌محور و واژه‌محور خواهد بود تا دانش‌آموزان معنای کلمه‌ای را که می‌خوانند، بدانند چرا که به دنبال آن خود به خود فهم گرامر نیز حاصل می‌شود.

وی در پاسخ به این‌ سوال که علت تغییر رویکرد کتاب درسی عربی از قاعده‌محور به متن‌محور در سال تحصیلی 92 ـ 93 چیست؟ گفت: تحقیقات بیانگر این موضوع‌اند که اغلب دانش‌آموزان وقتی موفق به کسب مدرک دیپلم می‌شوند، نمی‌توانند آموخته‌های خود حتی یک کلمه ساده عربی را در محاورات عربی بکار ببرند؛ چرا که آن‌ها در طول سال‌های تحصیل بخش اعظم از فرایند یادگیری خود را به فراگیری گرامر اختصاص داده‌اند. بنابراین، می‌کوشیم تا با واژه‌محور کردن محتوای کتاب درسی عربی و قرار دادن قواعد در حاشیه کتاب، این مشکل را برطرف کنیم.

کارشناس مسوول گروه عربی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی ادامه داد: در سال تحصیلی 93ـ 92 درس عربی در قالب بسته آموزشی ارایه خواهد شد. این بسته آموزشی، کتاب درسی عربی دانش‌آموزان، کتاب راهنمای معلم، کتاب کار، لوح فشرده و فهرست بارم‌بندی را در خود جای خواهد داد.

اشکبوس در پایان به افزایش ظرفیت و تقویت پایگاه الکترونیکی گروه عربی در سال تحصیلی 93 ـ 92 اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی جدی و تقویت این پایگاه الکترونیکی، معلم‌ها می‌توانند در جریان تغییر و تحولات محتوای کتاب‌های درسی عربی قرار بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط