به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از روابط عمومي دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها، اين کتاب با تکيه بر صنعت رسانه و مباحثي چون رقابت، بخشِ خصوصي و مديريت رسانه نوشته شده و به دنبال ارايه راهکار براي چالشهاي پيشروي مديراني که مسووليت طرحريزي يک استراتژي و اجراي موفق آن را بر عهده دارند يا پژوهشگراني که اين حوزه را بررسي ميکنند و يا آناني که دورههاي دانشگاهي متمرکز بر صنعت رسانه را طراحي ميکنند، برآمده است.
نويسنده در مقدمه تاکيد دارد اهداف کتاب با توجه به سه اصل نگاشته شده است: 1- در صدد آن بوده است از توصيف کردن صرف توسعهها در تفسير رسانهها فراتر برود و آنها را نيز تفسير کند و ديدگاههايي را فراهم آورد که به استراتژيسازي در صنعت رسانه ياري ميرساند.
2- تلاش ميکند از طرح کلي مفاهيم مربوط و ابزارهايي براي اثبات ارتباط آنها از طريق کاربرد پا فراتر گذارد و مجموعهاي گستردهتر از نظريههاي استراتژي و مديريت را در حوزهي رسانه - گستردهتر از آنچه در آثار مديريت رسانه وجود دارد - به کار گيرد.
3- تلاش شده براي ارتباط موثرتر با مديران اجرايي، دانشمندان، پژوهشگران و دانشجويان مديريت رسانه - که اغلب از ديگر رشتههاي علوم انساني وارد اين رشته شدهاند - تا حد امکان از بهکارگيري واژگان فني پرهيز شود.
بر همين اساس نويسنده تلاش کرده است در مقدمه بخشهاي مختلف را از منظر؛ تعريف مديريت رسانه، اقتصاد رسانه، رويکردهاي اقتصاد سياسي، مطالعات رسانه به عنوان يک رشته ميانرشتهاي، ارتباطات جمعي و روزنامهنگاري، وضع موجود مديريت رسانه، صنعت رسانه، ويژگي رسانههاي جمعي، الگوهاي کسب و کار رسانههاي جمعي، رسانههاي جديد، مسووليت اجتماعي و نظارت به تصوير کشد.
کتاب پيش رو به دو بخش کلي تقسيم ميشود؛ بخش نخست که به حوزه راهبرد و مسايل راهبردي پرداخته است و در آن مواردي همچون بخشهاي تشکيلدهنده صنعت رسانه، موضوعات مشترکِ اثرگذار بر فعاليتِ استراتژيک در محيطِ استراتژيک و ارايه برداشتي کلي از مفهوم و وضعيت همگرايي را ارايه ميکند و بخش دوم که اهرمهاي استراتژيکي از جمله: راهبرد در صنايع رسانهاي؛ مديريت تغيير فناورانهاي؛ خلاقيت و نوآوري؛ شناخت، فرهنگ و استراتژي؛ ساختار سازماني و رهبري را که هر سازمان رسانهاي ميتواند با بهکارگيري آنها به برتري در محيط پيراموني خود برسد، بررسي ميکند.
بخش نتيجهگيري کتاب نيز با استفاده از تحليلها و مباحث پيشتر آورده شده درباره وضعيتهاي رسانهاي در حال شکلگيري، استلزامهاي آنها براي مديريت استراتژيک، چگونگي آشتي دادن دوگانگي ميان فروش بالا و ريسک کاهش خلاقيت يا الزام خلاقانه و تجاري، بررسيهاي مديريت رسانه، و موارد ديگر را بررسي کرده و يک رشته پيشنهادهاي عملي براي مديران از جمله توجه به بازارهاي انبوه ملي و بازتعريف بازار انبوه، ايجاد تخصص در مديريت تغييرات فناوري و بهرهبرداري از ذخاير خلاقيت ارايه ميدهد.
كتاب «مديريت راهبردي رسانهها؛ از نظريه تا عمل» نوشته لوسي کونگ و با ترجمه وحيد خاشعي و علي دهقان در قطع رقعي با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي 6 هزار تومان از سوي دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها منتشر شده است.
علاقهمندان به تهيه کتاب ميتوانند براي تهيه اين کتاب به واحد فروش دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها مراجعه كنند.
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۴
نظر شما