ناهید فلاحیان در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی با رویکرد فرهنگی ـ تربیتی تالیف شده است، به این معنا که مولفان کوشیدهاند تا ابعاد مختلف تربیت اجتماعی را در این کتاب نسبت به کتابهای قبلی مطالعات اجتماعی که اغلب جنبه محفوظاتی داشتند، تقویت و برجسته کنند.
وی ادامه داد: همچنین محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی با رویکرد موضوعمحور و تلفیقی سازماندهی شده است و میکوشد تا در ارایه موضوعهای مربوط به جغرافی، تاریخ و اجتماعی، درجهای از تلفیق و همراستا شدن با رویکردهای دروس جغرافی، تاریخ و اجتماعی به وقوع بپیوندد.
کارشناس مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی افزود: چون دانشآموزان در پایه ششم ابتدایی در مرحلهای از بلوغ به سر میبرند، در این اثر کوشیدهایم تا به آموزش مباحث مربوط به مهارتهای زندگی مانند انتخاب دوست، مهارت نه گفتن، تصمیمگیری، مراحل مختلف تصمیمگیری و اهمیت مشاوره با افراد صاحبنظر بپردازیم.
فلاحیان افزود: در بخش مربوط به جغرافیای این اثر، در مباحثی مانند کشاورزی در ایران، ایران و منابع انرژی سعی کردهایم تا مهارتهای مصرف صحیح مواد غذایی، شکرگزاری، اسراف نکردن، کمک به گرسنگان، راههای بهینه مصرف انرژی، برق و گاز در خانه و برچسب انرژی را آموزش دهیم. همچنین در بخش مربوط به اوقات فراغت دانشآموزان، به موضوعهایی مانند ترسیم نمودار زندگی روزانه، تهیه جدول برنامهریزی برای زندگی متعادل، راههای مناسب پر کردن اوقات فراغت و رفتارهای مناسب در مکانهای گذران اوقات فراغت مانند کتابخانه، فرهنگسرا و پارکها پرداخته شده است.
وی با اشاره به بخش پوشاک در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی عنوان کرد: دانشآموزان در این بخش با مهارتها و ابعاد خرید لباس، رعایت حجاب، مقایسه قیمتها، بودجه خانواده، تمیزی لباس و استفاده از لباسهای قدیمی آشنا میشوند.
کارشناس مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی ادامه داد: در طرح مباحث مربوط به تاریخ در این اثر کوشیدهایم تا به جای مرور سلسلهوار وقایع و رویدادهای تاریخی و پرداختن به تاریخ سیاسی و حکومتها، بخشهایی از تاریخ را انتخاب و ارایه کنیم. به طور مثال در فصلی با عنوان سفری به اصفهان، علل شکوفایی هنر و معماری را در برههای از تاریخ مربوط به اصفهان بررسی کردهایم.
فلاحیان در ادامه سخنانش گفت: همچنین در بخش مربوط به مباحث تاریخی این کتاب، از دانش آموزان خواسته میشود تا آثار تاریخی مربوط به دورانهای مختلف تاریخی مانند دوران صفویه را در عکسها و نقشهها بررسی و مقایسه کنند و یا اینکه متن دو سفرنامه را باهم مقایسه کنند و دقت در شواهد و آثار تاریخی را بیاموزند.
وی عنوان کرد: ارایه مفاهیم و مهارتهای اقتصادی از جمله ویژگیهای بارز این اثر به شمار میرود که متمایزکننده آن با کتابهای پیشین مطالعات اجتماعی است. دانشآموزان در این بخش از کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی با مفاهیمی مانند خط تولید، بودجه، عمدهفروشی و شریکشدن آشنا میشوند. همچنین در این اثر به جنبه فرهنگی ترغیب به مشاغل کشاورزی و فنی پرداخته شده است.
کارشناس مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی در پایان گفت: کتاب یکی از عناصر آموزشی محسوب میشود. علاوه بر کتاب فیلم، اسلاید، نقشه و سایر ابزار آموزشی در قالب بسته آموزشی تولید و در اختیار معلمها قرار میگیرند. معلمها نیز مهمترین رکن آموزشاند و کتاب تنها الگو و ایدههایی را به آنها میدهد. بنابراین، اگر معلمها اهداف کتاب را با توجه به تربیت اجتماعی و مهارتهای زندگی به خوبی درک کنند و روشهای صحیح آموزش را به جای توجه به انباشتن ذهن دانشآموزان از اطلاعات انتخاب کنند، میتوان به صراحت گفت که کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی میتواند در حوزه تقویت مهارتهای زندگی دانشآموزان گام موثری بردارد.
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
نظر شما