دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
لزرغلامی: هركس«لاک‌پشت پرنده» را قبول ندارد فهرست زرافه پرنده منتشر کند!

حدیث لزرغلامی، نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان و یکی از داوران فهرست «لاک‌پشت پرنده» انتقادات وارد شده به ترکیب گروه داوری این فهرست را وارد ندانست و گفت: هر کس داوری «لاک‌پشت پرنده» را قبول ندارد فهرست زرافه پرنده را منتشر کند!-

حدیث لزرغلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره معیارهای انتخاب داوران فهرست «لاک‌پشت پرنده» توضیح داد: چند مورد در انتخاب داوران این فهرست دخیل بود. نخستین معیار این بود که داوران ما از سه نسل مختلف باشند؛ ما هم از پیشکسوتان داور داریم هم از نسل میانی و هم از نسل جوان. 

این شاعر و نویسنده یکی دیگر از معیارهای انتخاب داوران فهرست «لاک‌پشت پرنده» را حضور آن‌ها در نهادهای مختلف فعال در حوزه کتاب کودک و نوجوان دانست و در این‌باره گفت: ما نمایندگانی را از تمام جریان‌هاي فعال در حوزه کتاب کودک در میان داوران فهرست «لاک‌پشت پرنده» داریم. داورانی از اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با این فهرست همکاری کرده‌اند و منتقدان، نویسندگان و شاعران مستقل نیز در این فهرست نمایندگانی دارند. یعنی تمام جریان‌ها و طیف‌ها در انتخاب این فهرست ما را یاری داده‌اند و این تنوع برای ما خیلی مهم بوده است. 

لزرغلامی ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است که همه داوران این فهرست سال‌هاست که در این حوزه قلم می‌زنند و کارشناس هستند و چند نفر از آن‌ها از جمله منتقدانی هستند که در مهم‌ترین نشریات ادبیات کودک و نوجوان مانند پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان یا کتاب ماه کار نقد را برعهده داشته‌اند. 

شاعر «آلبالوهای بهشت رسیده‌اند» درباره انتقاد وارد شده به داوران فهرست «لاک‌پشت پرنده» و زیر سوال بردن صلاحیت حرفه‌ای آنان به عنوان داور از سوی برخی از نویسندگان اظهار کرد: ما در گروه داوری علاوه بر منتقد و کارشناس ادبیات کودک و نوجوان، شاعر و نویسنده هم داریم. من فکر می‌کنم چنین گروه‌های داوری با این ترکیب در کشورهای دیگر هم تشکیل می‌شود. ما می‌توانیم گروه‌های داوری مختلف و متنوعی داشته باشیم. 

وی افزود: همان‌طور که آقای حجوانی هم گفتند کتاب کودک و نوجوان کشور فقط به «لاک‌پشت پرنده» نیاز ندارد. ما می‌توانیم در این حوزه زرافه پرنده، فیل پرنده و تمساح پرنده هم داشته باشیم! هر کدام از این‌ فهرست‌ها می‌توانند از سوی گروهی از منتقدان، شاعران و نویسندگان ما منتشر شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها