به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمود همتیترابی، مدیر «کتاب سیاه» در ابتدا گفت: کتاب سیاه هدفی برای خود تعریف کرده و آن چاپ کتابهایی با معرفی هنرهای تجسمی است. کتاب سیاه تاکنون دو کتاب را در این زمینه منتشر کرده و «تاریخ صدسال گرافیک ایران» کتاب سوم این مجموعه است.
وی افزود: منتقدان به کتابهای قبلی ما نقدهایی داشتند. در این جلسه ما با دعوت از شما استادان این رشته، تصمیم گرفتهایم تا با کمک فکری شما مسیر این کار را تعیین کنیم تا انتشار این کتاب با کمترین اشکالات ممکن صورت گیرد. بر این اساس امیدوارم نوع روایت تاریخ گرافیک ایران، به گونهای باشد که به هنرمندان و همچنین هنر گرافیک ظلم نشود.
همتیترابی در ادامه جلسه را به جلال عطارزاده واگذار کرد. عطارزاده از حاضران خواهش کرد که سخنان خود را درباره این سه موضوع بیان کنند: «بهترین نام برای این کتاب چیست؟»، «بهترین مقطعبندی برای معرفی هنرمندان معاصر چگونه است؟» و «طراحان گرافیکی که باید نام آنها در این کتاب باشد چه کسانی هستند؟»
قباد شیوا، از پیشکسوتان هنر گرافیک در ایران گفت: نیت انجام این کار، نیت خوبی است، اما کیفیت کار به نظر من بستگی به این مساله دارد که هدف نهایی کتاب سیاه به عنوان ناشر این کار چیست؟ آیا انتشار این کتاب یک کار اقتصادی برای ناشر است یا یک اتفاق فرهنگی؟ من کتاب قبلی شما را اصلا نپسندیدم، چون کسانی در آن کار داشتند که به هیچ عنوان نقاش نبودند.
وی افزود: در بسیاری از کتابهای اینگونه آثار کسانی که واقعا هنرمند هستند در کنار آثار بد و ضعیف درج میشود، چرا که برخی از صفحات کتاب به خاطر تامین هزینهها فروخته میشود و بر این اساس کسانی که هنرمند نیستند، اما پول بیشتری دارند، صفحاتی خريداري، و آثار ضعیف خود را در آن صفحات منتشر میکنند.
همتیترابی در پاسخ به انتقادات شیوا، گفت: فلسفه برگزاری چنین نشستی این است که در راه گردآوری و انتشار این کتاب، اشکالاتی را که استاد شیوا مطرح کردند، نداشته باشیم. تمام حاضران در این نشست از اهل فن و خبره این کار هستند و ما امیدواریم در مسیری که شما تعیین میکنید، حرکت کنیم. ما در این راه قاعدتا نمیتوانیم نگاه اقتصادی داشته باشیم.
وی افزود: کتاب 600 صفحه خواهد شد که 250 صفحه آن به بحث تاریخ میپردازد و 350 صفحه باقیمانده نیز به آثار و یک بیوگرافی مختصر از هنرمندان اختصاص دارد.
حسین چنعانی یکی دیگر از حاضران در این نشست گفت: قرار است که چند تیم دیگر نیز تاریخ گرافیک را بنویسند و یکی از آنها آقای رویین پاکباز است. برای من مهم است که تیم پژوهشی شما چه کسانی هستند تا بر اساس نام آنها قضاوت کنم.
وی افزود: هنرمندان گرافیک صرفا در تهران جمع نشدهاند و باید هنرمندان ساکن در شهرستانها درنظر گرفته شوند، اما مساله مهم این است که شما حتما پژوهشی انجام دهید و ببینید که آیا این کار قبلا انجام شده یا خیر؟ تاریخنگاری مبحث مهمی است، که باید در آن تمامی ملاحظات را درنظر گرفت. اگر مسایلی را که عرض کردم، در نظر بگیرید مسیر مناسب و نام هنرمندانی که باید در کتاب بیاید، به خودی خود مشخص خواهد شد.
آرش تنهایی، هنرمند گرافیست و نویسنده مباحث مقدماتی و تاریخی این کتاب، گفت: انواع کتابهای تاریخ هنر را معمولا یکنفر نوشته است، مثلا تاریخ هنر کمبریچ و تاریخ هنر هلن گاردنر، البته برخی از تاریخ هنرها هم دایرهالمعارفی و دانشنامهای هستند مانند دایرةالمعارف ایرانیکا. به نظر من یک نویسنده باید تاریخ گرافیک را نوشته و یک هیات از استادان بر کار او نظارت کنند.
وی افزود: تاریخ گرافیک مقوله بزرگی است که نوشتن کتاب آن و جمع آوری اسناد همت بزرگ و بودجه زیادی میطلبد. ما باید پوسترها را گردآوری کنیم، اما نمیتوانیم و من ضرورت تشکیل موزه گرافیک را در انجمن صنفی مدام بازگو کردهام.
فرزاد ادیبی، یکی دیگر حاضران این نشست، گفت: کتابهای قبلی این ناشر از استاندارد لازم برخوردار نبودند. باید با این کتاب برخورد آکادمیک شود، تا بتوان به آن ارجاع دارد، اگر این نکته را فراموش کنید، کتاب شما هم مانند خیل عظیم کتابسازیهای این روزها خواهد شد.
نشست مشورتی و تعیین ساختار و نوع مقطعبندی کتاب جامع «تاریخ صدسال گرافیک معاصر ایران» عصر دیروز با حضور قباد شیوا، بهزاد شیشهگران، محمود جوادیپور، حسین چنعانی، فرزاد ادیبی، سعید باباوند، کوروش پارسانژاد، جلال عطارزاده، مجید کاشانی، آرش تنهایی، علیرضا قادری، مجید قادری و تنی چند از هنرمندان این حوزه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد. این کتاب قرار است توسط موسسه کتاب سیاه، با مدیریت محمود همتیترابی، منتشر شود.
پیشتر دو کتاب «کتاب سیاه» و «نگاهی به نقاشی معاصر ایران» به همت موسسه کتاب سیاه منتشر شده است.
پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
نظر شما