شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کتابخانه شهید مفتح اصفهان 24 ساعته می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در نشست خبری امروز (شنبه، 10 تیر) با اشاره به اقدامات کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: طرح راه‌اندازی کتابخانه‌های شبانه‌روزی، یکی از اولویت‌های این مجموعه است و اکنون کتابخانه عمومی شهید مفتح برای ارایه خدمات 24 ساعته در نظر گرفته شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، غلامرضا یاوری با تشریح سند نهضت مطالعه مفید و سرانه مطالعه در ایران گفت: نهاد کتابخانه‌های کشور متولی اعلام میزان مطالعه مفید در کشور است و این آمار امسال در قالب کتاب چاپ خواهد شد.

وی با بیان این‌که سرانه مطالعه استان اصفهان 16 دقیقه کمتر از سرانه کشوری است، ادامه داد: در سال 87 سرانه مطالعه مفید 71 دقیقه بود، در 88 به 76 دقیقه و در سال 89 به 79 دقیقه رسید و این رقم در سال 90 به زودی اعلام می‌شود.

یاوری با اشاره به آمار سرانه مطالعه قرآن عنوان کرد: این آمار نسبت به سال 87 به ميزان پنج دقیقه افزایش یافته كه نشانگر علاقه‌مندی و افزایش گرایش مردم به دینداری و مطالع کتاب‌های دینی است.

وی اظهار کرد: از شاخص‌های دیگری که در سال‌های اخیر رشد داشته است، می‌توان به رشد دو برابری تعداد اعضای کتابخانه‌ها، افزایش تعداد صندلی و افزایش تعداد اعضای کتابخانه‌ها اشاره کرد.

وی با بیان این‌که طي دو سال گذشته 100 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شده است، گفت: فرهنگ‌سازی این کار از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها انجام می‌شود و گسترش فرهنگ اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی باید در استان نهادینه شود.

به گفته وی، در کشورهای پیشرفته کتاب در منزل نگهداری نمی‌شود و کتاب‌ها پس از خریداری و مطالعه به ایستگاه‌های مطالعه یا کتابخانه‌ها اهدا می‌شوند.

یاوری همچنین شعار سال 91 کتابخانه‌ها را مدیریت مطالعه عنوان کرد و افزود: اکنون حدود 60 تفاهمنامه اجرایی با دیگر ارگان‌ها منعقد شده که هدف آن مدیریت و هدفمند کردن مطالعه است.

وی با بیان این‌که استان اصفهان در سال‌های اخیر در حوزه کتابخانه‌های روستایی رشد چشمگیری داشته است، گفت: تعداد کتابخانه‌های روستایی استان در سال 88 از 24 باب به 45 باب در سال 1390 افزایش یافته است.

یاوری درباره درآمد کتابخانه‌های از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها گفت: سال گذشته پنج میلیارد تومان از درآمد هزار میلیارد توماني شهرداری‌ها دریافت شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان همچنین درباره تاسیس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز‌ اظهار کرد: این موضوع در حال پیگیری است و پس از صدور مجوز، این انجمن‌ها در شهرستان‌ها ایجاد خواهند شد و در اصفهان با نام انجمن باقرالعلوم(ع) اعلام موجودیت خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط