امینی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: از آنجا که نمایشگاه کتاب، به عرضه کتاب در موضوعها و زمینههای متنوعی میپردازد، بنابراین در ترویج کتابخوانی نیز موثر است.
وی توضیح داد: با برپايي نمايشگاه كتاب ایجاد فضای رقابتی برای ناشران موجب تلاش بیشتر آنها برای ارایه کتابهایی با کیفیت بالاتر، بهتر و بیشتر میشود. دسترسی مخاطبان به کتاب، آن هم با بهرهمندی از تخفیف ویژه نمایشگاه نیز از امتیازات برپایی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است و این مساله نیز ترویج کتابخوانی را به دنبال خواهد داشت.
این شاعر در ادامه به سالنهای کودک و نوجوان و بخش کتابهای خارجی نمایشگاه اشاره و تشریح کرد: رقابت ناشران در این بخشها تقریبا مفهومی ندارد. ناشران کودک و نوجوان، باید تلاش کنند، کتابها را از منظر کیفیت چاپ، طراحی جلد و محتوا به شیوهای مناسبتر و با کیفیتتر ارایه کنند و در اختیار مخاطبان این عرصه قرار دهند.
وی افزود: از سوی دیگر تامین سلیقههای مختلف باید در برنامه ناشران کتابهای کودک و نوجوان قرار داشته باشد، اما متاسفانه در حال حاضر در ادبیات کودک و نوجوان سطحی نگاری و سطحی انگاری به عنوان یک نقطه ضعف دیده میشود.
امینی با تاکید بر برگزاری نمایشگاههای پر شکوه کتاب در کشور اظهار کرد: متاسفانه هنوز مشکل اقتصاد کتاب حل نشده است. بحران فروش در همه زمینهها وجود دارد. شمارگان پایین کتابها نشان میدهد، که در این زمینه تلاش بسیار کمی انجام شده است. فروش چاپ نخست یک کتاب و تنها با شمارگان سه هزار نسخه، تا مدتها به طول میانجامد. در صورتیکه در کشور ما حداقل شمارگان کتاب باید ده هزار جلد باشد.
وی به وظیفه و نقش موثرتر رسانهها در این زمینه اشاره کرد و توضیح داد: رسانهای مانند صدا و سیما در این حوزه میتواند موثرتر از دیگر رسانهها باشد. این در حالی است که متاسفانه از کنار این موضوع بسیار بیتفاوت میگذرد. گویی تلویزیون در زمینه تبلیغ برای فرهنگ هیچ وظیفهای برای خود تعریف نکرده است. نداشتن یارانه تبلیغاتی برای کتاب نیز از ضعفهای بزرگ رسانه ملی است.
این شاعر در پایان یادآور شد: با وجود همه این مشکلات باید به مولفان کتاب دست مریزاد گفت. مولفانی که تنها براساس علاقه شخصی خود مینویسند و میآفرینند، بی آنکه از کمتر خوانده شدن هراسی داشته باشند.
شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
نظر شما