سارا قربانی نویسنده «ماه مهربان» در نشست بررسی این اثر در بخشی از سخنان خود به اهداف نگارش آن پرداخت. او علاوه بر کمبود منابعی که اطلاعات علمی را در قالب داستان به کودکان ارائه میدهند، ادای دین به داستانی را که در دوران کودکی خود نوشته، یکی از مهمترین دلایل نگارش این اثر دانست./
سارا قربانی که ماه مهربان نخستین اثرش برای کودکان است، درباره آن به مخاطبانش توضیح داد: طبق برخی از نظریههای علمی، ماه تکهای از زمین بوده که بعد از انفجار بزرگ از آن جدا شده؛ مانند فرزندی که از مادر متولد میشود. به همین دلیل هم من در این داستان ماه را دختر زمین فرض کردهام.
وی با بیان اینکه استفاده از این تشبیه میتواند موضوع را برای مخاطب قابل درک کند افزود: ماه، قمر زمین است و این جاذبه زمین است که آن را هدایت میکند. یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد ماه دانست این است که ماه روشنایی خود را از خورشید میگیرد و من در کتاب «ماه مهربان» مشخصاً به این موضوع پرداختهام.
این نویسنده با بیان اینکه مخاطبان داستانش کودکانند گفت: شاید به نظر برسد، ممکن است برخی کودکان که هنوز با قوانین کهکشان و نجوم آشنایی ندارند، نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. درحالیکه به نظر من این کتاب نخستين جرقه برای علاقهمند کردن کودکان است به آنچه در آسمان میگذرد.
قربانی بر کمبود منابع علمی تالیفی برای کودکان به منظور آشنایی این گروه سنی با محیط اطرافشان اشاره کرد و افزود: به طور تقریبی میتوان گفت تنها کتاب تالیفی که کودکان ما با آن سر و کار دارند، کتابهای علوم مدرسه است که معمولاًچندان مورد علاقه آنها نیست. یکی دیگر از اهدافم از نگارش «ماه مهربان» این بود که ارتباط کودکان را با داستانهایی با زمینه علمی که در قالب داستان روایت میشوند بسنجم.
نویسنده ماه مهربان پس از کمبود منابع علمی کودکان در قالب داستان، به نسخه نخستین این کتاب اشاره کرد که آن را در دوره کودکی نوشته است: علاقهام به داستاننویسی و موضوعات علمی در دوران کودکی باعث شد داستانی 200 صفحهای بنویسم که مبنای اصلی داستان «ماه مهربان» است. البته آن داستان کودکانه با آن حجمف هیچوقت منتشر نشد اما هنگامی که تصمیم گرفتم مطالب علمی را در قالب داستان به کودکان ارائه دهم دوباره سراغ آن داستان رفتم. میتوان گفت کتاب ماه مهربان ادای دینی است به نوشتهها و آرزوهای دوران کودکیام.
آشنایی با محیط پیرامون زندگی انسانی برای این نویسنده که خود در رشته جانورشناسی تحصیل کرده یکی دیگر از اهدافش در نگارش داستان ماه مهربان بوده است. او دراینباره توضیح داد: همیشه دوست داشتم کودکان سرزمینمان با علت آنچه در اطرافمان میگذرد، با محیط زیست و همچنین گونههای جانوری کشورمان آشنا شوند. ماه مهربان نخستین قدم در این راه بود. برای قدمهای بعدی و آشنایی بیشتر کودکان با محیط طبیعی چارچوبهایی را در ذهن دارم که آنها هم به طور قطع در قالب داستان خواهند بود.
وی افزود: با وجود اینکه برخی به موضوع آموزش در کتابهای کودکان معتقد نیستند، موضوع انتقال اطلاعات علمی به کودکان برای من بسیار اهمیت دارد. به ويژه که در حوزههایی مانند آشنایی با محیط زیست و دوستی با منابع طبیعی منابع بسیار کمی وجود دارد و بچهها نسبت به آنهایی که منتشر شدهاند به چشم کتاب علوم نگاه میکنند و انتقال اطلاعات به خوبی صورت نمیگیرد.
این نویسنده در بخش دیگر سخنان خود آموزش مطالب علمی به هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم را لازم دانست و گفت: ما در انتقال مفاهیم و ا طلاعات به هر دو روش نیازمندیم. جای کتابهایی که کودکان را با محیط زیست آشنا کنند خالی است و با هر دو روش باید به این موضوع پرداخت. البته به شرطی که این آثار توسط متخصصانی نوشته شوند که روحیه کودکان را میشناسند. من در کتاب «ماه مهربان» سعی داشتم توازن مطالب علمی و داستانی را حفظ کنم به طوری که جنبه آموزشی آن بر جنبه داستانی غلبه نکند.
سارا قربانی در ادامه این نشست به پرسشهای مخاطبانش درباره برخی قسمتهای داستان «ماه مهربان» پاسخ داد.
بسیاری از مخاطبان پرسشهایی درباره تصویرگریهای این اثر داشتند از جمله آنکه «چرا بیشتر از رنگها تیره استفاده شده است؟» و «چرا برخی از تصویرگریها با متن هماهنگ نیستند؟» اینها پرسشهای خود نویسنده هم بودند که قربانی علت آنها را نبود تعامل بین نویسنده وتصویرگر در روند تولید کتاب دانست.
این پرسشها بی پاسخ ماندند زيرا مدتی پس از انتشار ماه مهربان، علی نامور تصویرگر کتاب بر اثر سکته قلبی درگذشت.
نشست بررسی «ماه مهربان» سهشنبه (19 ارديبهشت) از ساعت 15 تا 17 در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.
نظر شما