معلم در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: ما بايد در فرهنگستان آنچه را كه نياز اهل هنر است، آماده كنيم. نياز اهل هنر به نظر من از دو گروه بسيار روشن ودقيق تشكيل ميشود. آنچه متعلق به انواع هنرها به عنوان ودايع تاريخي است و معرفي آثار به همان صورت و فرمی كه به ما رسيده است و آماده کردن روایتهای درست و صحیح از این هنرها تا مردم با حقیقت وجودی آنها در طول تاریخ آشنا شوند، اما از این لطیفتر و ارجمندتر حقیقت رمزی هنرهاست.
وی افزود: این تخیل است که منجر به پیدایش هنر میشود و این مساله یک پشتوانه حکمی دارد و این پشتوانه خاص حکمی اگر آشکار شود و در دسترس اهل هنر قرار گیرد، به آنها آموزش میدهد، که تغییر دادن در هنر یک هوس زودگذر و یک خیال پیشپا افتاده نیست که نیمه شبی کسی از خواب بیدار شده و روی آثار گذشتگان خط بکشد و چیزی را بنویسد و مدعی شود که این سخن نو ست.
رییس فرهنگستان هنر با اشاره به اینکه تولید هنر جدید باید با نگاه به آثار گذشته باشد، گفت: هزار سال یا صدسال باید از زمان پیدایش یک هنر بگذرد، تا تجربیات، تعقل و تخیل بشر به جایی برسد که بتواند اثر نویی را ايجاد و این اثر باید پشتوانه حکمی خود را پیش از آنکه ایجاد شود، بیان کند.
علی معلم در ادامه گفت: ما در انتشارات فرهنگستان هنر کوشش میکنیم مسایلی را که در بالا بیان کردم، پیگیری کنیم. البته هنرمندان بزرگ و شخصیتهایی که مردان هزاره و سده بودند و همینطور کسانی که امروز جامع هنر قدیم و هنر جدیدند را از نظر دور نخواهیم داشت و با انتشار کتابهایی سعی داریم که یاد آنها را حفظ کنیم. هدف مهم ما انتشار کتابهایی است که برای اهل هنر از جمله هنرمندان سطح بالاتر پیام دارد، یعنی کتابهایی که نقادی، ارزیابی و به طور کل راهنمای این گروه باشند.
معلم درباره برنامههای آتی فرهنگستان هنر گفت: مساله و اشکال بزرگی که در حال حاضر جامعه ما با آن روبهروست، تمام نشدن دوره مکانیک و گذر جهشی به دوره دیجیتال است. ما دوره مکانیک را تمام نکرده به دوره دیجیتال رسیدیم. بنابراین باید آنچه که شناسنامه ما بوده را به زبان نسلهایی که در آینده میآیند، به یادگار بگذاریم، چرا که حق آنان آشنایی با این پیشینه فرهنگی و هنری است. برای این امر بزرگ تاکنون کار خاصی انجام نگرفته و این نقص بزرگ به صورت یک حفره در بدنه فرهنگ امروز برای ما باقیمانده است.
وی افزود: هدف فرهنگستان هنر در ابتدا پر کردن نقصها و حفرههای موجود توسط دانشنامههای هنری خاص است. این کتابها از واجبات امر است و ما نسبت به آنها برنامهریزیهای خاصی را صورت داده و کارهایی را شروع کردهایم. برخی از مسایل جدید هم در دستور کار ما قرار دارند. در زبان دیجیتال و زبان رسانهها ما در پیشینه فرهنگی خودمان شیوههایی داریم که به آنها نزدیکند، به عنوان مثال اگر در شعر قرار باشد کاری برای بیانگری صورت گیرد، زبان تصنیف و ترانه نزدیکتر به زبان رسانه است تا غزل و قصیده.
رییس فرهنگستان هنر گفت: اگر با پشتوانه فرهنگ گذشته موضوعاتی را ایجاد کنیم که با زبان دوره دیجیتال بیان شوند، مسلما مردم ما در آیندهای دور و نزدیک دست خالی نخواهد ماند. اگر این کوتاهی مثل سالهای قبل به تسامح و تساهل ادامه پیدا کند، به فاصله یکی دو نسل بسیاری از ارجمندیها فراموش شده و به نسلهای آینده نخواهد رسید، تلاش ما در فرهنگستان هنر این است که این اتفاق رخ ندهد.
معلم، سپس با اشاره به کتابهای جدید فرهنگستان هنر که در نمایشگاه کتاب ارایه شدهاند، گفت: فرهنگستانهنر در سال گذشته با آنکه ابزار کافی در اختیار نداشت، با همت آقای اسماعیلی مدیر انتشارات فرهنگستان، توانست با 30 عنوان کتاب جدید در نمایشگاه شرکت کند، اما در این دوره یعنی سال 1391 این رقم به حدود 50 جلد رسیده است و امیدواریم در سال آینده این رقم را به 100 برسانیم چرا که ما بر حسب نیازها برنامهریزی میکنیم.
رییس فرهنگستانهنر در انتها گفت: در این چند روزی که از نمایشگاه گذشته است از غرفه فرهنگستان هنر استقبال خوبی شده و این نشان میدهد که کتابهای ما مورد نظر اهل هنرند، اما باید بیان کنم که خریدن کتاب از جهت بازار برای ما اهمیت ندارد، ولی از آن جهت که نیازی را برآورده میکند، مایه خوشحالی و حتی غرور ماست و گرنه کار بازار چیز دیگری است و کار ما چیز دیگر.
رییس فرهنگستان هنر، عصر دیروز پنجشنبه 14 اردیبهشت در غرفه فرهنگستان هنر، بیستوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حضور یافت.
جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
نظر شما