مدير انتشارات سوره مهر درباره چرايي توجه این ناشر به نوبت چاپ کتاب های دفاع مقدس به جاي شمارگان این آثار گفت: در كشور ما آثاري كه در نوبتهاي مكرر چاپ ميشوند بيشتر مورد توجه مخاطبند. هنوز فرهنگ شمارگان كتاب چندان جايگاهي در ميان مخاطبان ندارد و نوبت چاپ تنها عاملي است كه ميتواند درباره كميت و كيفيت كتاب حرف بزند.-
حمزه زاده با تاكيد بر اينكه نمايشگاه بيستوپنجم علاوه بر توزيع آثار، فرصتي مناسب براي ترويج كتاب است افزود: هر سال بر اساس آمار بين 3 تا 4 ميليون نفر از بيستوپنجمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران بازديد ميكنند. در اين ميان، اگر علاوه بر مشاهده آثار، امكان ارتباط مخاطبان با نويسندگان فراهم شود به ترويج كتاب كمك بسياري خواهد كرد.
مدير انتشارات سوره مهر در ادامه به برنامههاي اين نشر در بيستوپنجمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران اشاره كرد و گفت: سوره مهر امسال با 700 عنوان كتاب در نمايشگاه حاضر ميشود كه از آن ميان 150 عنوان اثر چاپ نخست اند. در سالن كودك و نوجوان نمايشگاه نيز كتابهاي جديدي در غرفه كودك و نوجوان سوره مهر ارايه ميشوند.
وي ادامه داد: توليد كتابهاي كودك و نوجوان در سال 1391 يكي از اهداف جدي ماست و در كنار آن ميكوشيم كه امسال از لحاظ توليد و توزيع ناشر اول كشور باشيم.
حيدر ايمني مدير روابط عمومي انتشارات سوره مهر در ادامه نشست خبری از برگزاري 8 نشست تخصصي با حضور ميهمانان و كارشناسان و نيز مديران نشر كشور خبر داد و گفت: امسال 3 كاروان در نمايشگاه به پخش كتابهاي انتشارات سوره مهر خواهند پرداخت. در اين كاروانها اولويت با كتابهاي تقديري و پرفروش است.
وي ادامه داد: اين كاروانها شبيه به كانكسهاي روزنامهفروشياند كه با توافق مسوولان برپايي نمايشگاه در 3 نقطه محوطه بيروني برپا ميشوند. هدف از اين كار دسترسي آسان مخاطبان به كتابهاي انتشارات حوزه سوره مهر است.
جواد يزدان پناه، مدير بخش توليد انتشارات سوره مهر نیز درباره فعاليتهاي اين انتشارات در بخش توليد افزود: آثار منتشر شده سوره مهر امسال دو تفاوت اساسي نسبت به آثار در سالهاي گذشته دارند. نخست رشد چشمگير آثار از لحاظ كيفي است كه نتيجه آن انتشار 150 عنوان كتاب چاپ اول در نمايشگاه كتاب است و دوم ارتقاي سطح كيفيت و توليد فني آثار به ويژه در بخشهاي طراحی گرافيكي جلد كتابهاست.
وي ادامه داد: قطع كتابها نيز براساس نياز مخاطبان تغيير كرده است. كتابها در دو حوزه رمان و زنان در قطع پالتويي منتشر شدهاند و علاوه بر اين، مجموعه «قصههاي شيرين ايراني» در مراحل پاياني آماده سازی قرار دارد و اميدواريم كه به نمايشگاه برسد. 10 عنوان كتاب مفاخر ادبي، براي كودكان و نوجوانان سادهسازي شده اند که اين كتابها در مرحله توليد فني قرار دارند و با طراحي و تصويرسازي و جلدي شكيل به نمايشگاه خواهند آمد.
يزدان پناه افزود: در حوزه زنان، خاطرات زنان بازآفريني شده و اين آثار با گرافيكي جديد عرضه ميشوند. در نمايشگاه امسال نيز چاپ صدوپنجاه «دا»، چاپ سي «نورالدين پسر ايران» و چاپ پانردهم «پايي كه جا ماند» به عنوان پرفروشترين كتابها به مخاطبان عرضه خواهد شد.
حمزهزاده در ادامه نشست خبري انتشارات سوره مهر درباره تبليغات كتابهاي اين انتشارات در نمايشگاه گفت: در ايام نمايشگاه هيچ تبليغ ويژهاي نداريم و اين نوع فعاليتها را در طول سال انجام ميدهيم و تنها حضور ما در اين نمايشگاه به معناي امكان دسترسي هرچه سريعتر مخاطبان به كتابهاست.
وي درباره پيشبيني اش از كتاب های پرفروش سوره مهر در نمايشگاه كتاب افزود: با توجه به دستنوشته مقام معظم رهبري بر كتاب «نورالدين پسر ايران» اين كتاب پرفروشترين اثر غرفه سوره مهر خواهد بود. البته بر اساس تعداد نوبت چاپ شده كتاب «نورالدين پسر ايران» در فاصله زماني برابر در مقايسه با كتاب «دا»، پرفروشتر و جلوتر از آن خواهد بود.
مدير انتشارات سوره مهر با اشاره به اين امر كه 50 درصد كتابهاي توليدي اين انتشارات را آثار ادبيات انقلاب و دفاع مقدس تشكيل ميدهند افزود: بخش عمده اين آثار را خاطرات، تاريخنگاري، تاريخشفاهي و فرهنگنامه تشكيل دادهاند.
وي در پاسخ به اين سوال كه «چرا كتابهاي منتشر شده حوزه هنری در دهه 60 كمتر به مخاطبان معرفي ميشوند و تبليغات به چند كتاب خاص اختصاص دارد» گفت: ما در حوزه تبليغ آثار امكانات محدود و كمي داريم به همين دليل تلاش ميكنيم كتابهايي را مورد توجه قرار دهيم كه برند كاري ما را افزايش دهد و اعتماد مخاطب عام را جلب كنند.
حمزهزاده درباره چرايي توجه ناشر به نوبت چاپ به جاي تيراژ اثر در معرفي كتابها به مخاطبان افزود: در فرهنگ كشور ما آثاري كه در نوبتهاي مكرر چاپ ميشوند بيشتر مورد توجه مخاطب هستند زيرا هنوز فرهنگ شمارگان كتاب چندان جايگاهي در ميان مخاطبان ندارد. در واقع نوبت چاپ تنها رسانهاي است كه ميتواند درباره كميت و كيفيت كتاب حرف بزند. ما سعي كرديم از اين روش الگو بگيريم.
وي درباره چاپ برخي از كتابهاي انتشارات سوره مهر توسط ديگر ناشران و به انتخاب شاعر و نويسنده گفت: ما تلاش زيادي ميكنيم كه اين مؤلفان و ناشران كتابهاي خود را در همين انتشارات تجديد چاپ كنند اما در نهايت تصميم اصلي با خود آن هاست.
حمزهزاده درباره مسایل كاغذ در تأثير بر كار انتشارات سوره مهر گفت: در مورد كاغذ بايد از زاويه ديگري به آن نگاه و آن را به فرصت تبدیل كرد. زيرا حدود 90 درصد كتابها به صورت تكرنگ و سياه و سفيد چاپ ميشوند و همين حدود كاغذ تحريري برای چاپ 4 رنگ در کشور در كشور وجود دارند. كاغذهاي چاپ 4 رنگ در دورهاي به دليل ارزاني اين نوع كاغذ وارد حوزه نشر شدند و همين اتفاق باعث گراني كاغذ دو رنگ شد.
وی افزود: ما در نظر داريم نوع كاغذ مصرفي را از كارخانههاي داخل مانند كارخانه كاغذ پارس و كاغذ مازندران تهيه كنيم زيرا از نظر تراكم و كيفيت، كاغذ آن ها خوب است اما مسأله در اينجا جوابگو نبودن اين كارخانهها در توليد كاغذ سفيد برای چاپ 2 رنگ است.
حمزه زاده ادامه داد: اصلاح صفحه بندی كتاب ها يكي ديگر از فرصتها در بحران كاغذ است كه با تغيير فاصله سطرها بدون آن كه به خوانش يا زيبايي اثر لطمهاي وارد شود 10 تا 20 درصد خسارات ناشي از گراني كاغذ جبران ميشود. اين امر باعث ميشود تا ما در اسراف كاغذ صرفهجويي كنيم. تغيير قطع كتاب نیز يكي ديگر از موارد است اما بحران كاغذ تنها منجر به گراني كتابها نميشود بلكه عواملي ديگري مانند گراني سوخت، دستمزد كارگران و ديگر هزينههاي دستاندركاران توليد كاغذ بر گراني كتابهاي تأثيرگذارند.
نظر شما