پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
کتاب «اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و اطلاع رسانی» رونمایی شد

یازدهمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شامگاه روز گذشته 30 فروردین در کتابخانه ملی برگزار و طی آن، کتاب «اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و اطلاع‌ءرسانی» رونمایی شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، احد فرامرز قراملکی مولف اثر در این مراسم گفت: این کتاب محصول  همکاری بین‌رشته‌ای بوده و یک استاد رشته کتابداری و اطلاع رسانی، یک کتابدار حرفه‌ای و من به عنوان فردی که در حوزه اخلاق حرفه ای کار کرده‌ام، نوشته شده است.

وی ادامه داد: بعد از دو سال این کتاب به چاپ رسیده و حاصل کار گروهی و بین‌رشته‌ای است. کتاب فرض می‌گیرد که کتابداری و اطلاع رسانی یک حرفه است و این را در مقابل مفهوم شغل قرار می دهد. در واقع ما بین شغل و حرفه در کتاب تمایز قایل می شویم.

وی افزود: با توجه به بعد کاربردی این حوزه، نگاه من این است که در میان دانش، مهندسی و مدیریت این حوزه را باید مدیریت تلقی کنیم بنابراین با نگاه مدیریت سراغ مسایل اخلاقی در این حرفه رفتیم.

این استاد دانشگاه تهران با بیان این که دو نوع نگاه مدیریتی داریم، افزود: یک نگاه به مدیریت منابع انسانی بر می گردد و نگاه دیگر مرتبط به مدیریت استراتژیک و راهبردی است.

وی اضافه کرد: ما با نگاه دومی به سراغ این موضوع رفتیم و رویکرد ما این است که باید رهیافت مدیریت استراتژیک و راهبردی به حرفه کتابداری داشته باشیم؛ این نگاه یک نگرش سیستمی برای ما می آورد و کتابدار را عضوی مهم اما در سیستم می‌بیند، بنابراین اخلاقی بودن یا نبودن او در سیستم معنا و زمینه پیدا کرده و ممکن است به مانع برخورد کند.

قراملکی با اشاره به اخلاق سازمانی در حرفه کتابدرای و اطلاع‌رسانی در این کتاب گفت: در جامعه ما در قالب حرفه ها وقتی سخن از اخلاق می رود، رهیافت ما فردگرایانه و متوجه اخلاقی بودن کارکنان است؛ ما اخلاق پزشکی را به اخلاق پزشکان متوجه می کنیم و اخلاق مدیریت را به اخلاق مدیران! این نگاه به ما آسیب می زند.

وی یادآور شد: در حالی که افراد در سیستم ها کار می کنند و اگر سیستم ها با ساختارشان و قوانینشان اخلاقی باشند یا نباشند بر عملکرد اخلاقی کتابداران، مدیران و ... تاثیر می‌گذارد.

مولف کتاب «اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع‌رسانی» افزود: روزگار ما روزگار سیطره سازمان‌ها بر اشخاص است؛ ممکن است بگویند اشخاص سازمان‌ها را درست می‌کنند، در حالی که گاهی سازمان‌ها موجب غرق شدن افراد می‌شوند.

وی ادامه داد: بعد از کتاب «اخلاق سازمانی» که انتشارات سرآمد چاپ کرد و یک نگرش سیستمی را به صورت عمومی منتشر کرد، این کتاب اولین اثری است که اخلاق سازمانی را نشانه رفته و معتقد است باید سازمان را اخلاقی کرد.

قراملکی اضافه کرد: در این کتاب همکاران ما کمک‌های بسیاری کردند که بتوانند معضلات اخلاق سازمانی را در حرفه کتابداری بررسی کنند. در این کتاب مبنای ما نیز برای تعریف اخلاق رعایت حقوق افراد و شناختن آن است.

در پایان با حضور سعید رضایی شریف آبادی و لعبت درخشانی، دیگر مولفان این اثر، کتاب «اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع‌رسانی» رونمایی شد. این کتاب را انتشارات سمت با بهای 4 هزار تومان منتشر کرده است.

در بخش دیگری از این مراسم همچنین از حامیان این انجمن مانند خبرگزاری کتاب ایران(ايبنا)، خانه کتاب، کتابخانه ملی، نشر چاپار و ...  قدرداني شد.

یازدهمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، روز گذشته 30 فروردین در کتابخانه ملی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها