یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
آشنايي دانش‌آموزان دوم ابتدايي با روش‌هاي حل مساله

كارشناس مسوول گروه رياضي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي مي‌گويد: كتاب رياضي پايه دوم ابتدايي پس از 30 سال، متناسب با برنامه درسي ملي نظام آموزش و پرورش تغيير كرده و در تمام فصول آن روش‌ها و راهبردهاي حل مساله ارايه شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محتواي كتاب‌هاي درسي پايه دوم ابتدايي در راستاي تغيير و تحولاتي كه بر اساس برنامه درسي ملي در محتواي كتاب‌هاي درسي پايه نخست ابتدايي در سال تحصيلي 91 ـ 90 رخ داده است، براي سال تحصيلي آينده تغيير خواهند كرد. كتاب درسي «رياضي» پايه دوم ابتدايي در اين تغييرات به گونه‌اي تاليف شده‌ كه در تمام فصول آن يك واحد يادگيري به نام «روش حل مساله» گنجانده شده است.

وحيد عالميان، كارشناس مسوول گروه رياضي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي در اين باره به «ايبنا» گفت: با توجه به اين‌‌كه دانش‌آموزان بايد از همان دوره ابتدايي توانايي حل مساله را كسب كنند، در كتاب درسي جديد‌التاليف «رياضي» پايه دوم ابتدايي كوشيده‌ايم تا به صورت جدي‌تر به اين مهارت توجه و راهبردهاي حل مساله را ارايه كنيم.

وي ادامه داد: همچنين محتواي اين كتاب درسي جديد‌التاليف باعث تقويت مهارت فكري دانش‌آموزان مي‌شود. تفكر خلاق، تفكر نقاد و تفكر بصري از جمله مهارت‌هايي‌اند كه به صورت جدي در اين كتاب به آن‌ها پرداخته شده است؛ به اين معنا كه كوشيده‌ايم تا دانش‌آموزان مفاهيم كتاب درسي را از ابعاد مختلف يادگيري بياموزند.

كارشناس مسوول گروه رياضي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي افزود: مطالب كتاب درسي جديد‌التاليف «رياضي» پايه دوم ابتدايي همچنين به گونه‌اي تدوين شده‌اند كه دانش‌آموزان مي‌توانند آن‌ها را در زندگي و محيط پيرامون خويش به كار برند و نگاهي مثبت نسبت به درس رياضي پيدا كنند. 

عالميان بيان كرد: در اين كتاب سعي كرده‌ايم تا مباحث مربوط به آمار و احتمال را به صورت يك برنامه متناسب با درك دانش‌آموزان ارايه كنيم. در كتاب قبلي، اين مباحث به صورت پراكنده، غيرمتمركز و غيرهدفمند وجود داشتند اما در كتاب جديد كوشيده‌ايم تا آن‌ها را هدفمند و منسجم ارايه كنيم.

وي اظهار كرد: معماري ايراني و اسلامي از ديگر مباحثي است كه در كتاب درسي جديد‌التاليف «رياضي» پايه دوم ابتدايي به آن توجه شده است. دانش‌آموزان با مطالعه اين كتاب مي‌توانند دست به طراحي و مدل‌سازي معماري بزنند كه اين امر در يادگيري عميق درس رياضي براي دانش‌آموزان بسيار مفيد است.

كارشناس مسوول گروه رياضي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي اظهار كرد: همچنين كتاب راهنماي معلم رياضي پايه دوم ابتدايي در اين تغيير و تحولات بدون تغيير نبوده است. در اين كتاب، معلم با چارچوب فرآيند پياده‌سازي محتواي كتاب در كلاس درس آشنا مي‌شود؛ به اين معنا كه در اين نوشتار مدلي طراحي و ارايه شده است كه معلم را با برنامه تدريس هفتگي يا سالانه خود آگاه مي‌سازد.

عالميان در پايان سخنانش گفت: كتاب راهنماي معلم رياضي پايه دوم ابتدايي همزمان با توزيع كتاب‌هاي درسي در مهرماه سال تحصيلي آينده در اختيار معلمان قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط