سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱
کمالی‌سروستانی: زندگي بزرگان ادب  را به فيلم تبديل كنيم

کورش کمالی‌سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی، بر ضرورت ارزان‌سازی آثار ادبیات کهن فارسی، برای جذب مخاطب امروز و همچنین ساخت سریال‌هایی درباره زندگی بزرگان ادبیات کلاسیک فارسي و از جمله سعدی تاکید کرد.-

کمالی‌سروستانی در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: متن‌خوانی كتاب‌هايي مانند «بوستان» و «گلستان»، يكي از كارهايي است كه مي‌توان درباره آثار سعدي انجام داد. در ميان كتاب‌هاي سعدي، «گلستان» در نثر فارسی گنجینه عظیمی به حساب می‌آید.

وی زبان سعدی را به زبان امروز ما نزدیک دانست و ادامه داد: فراموش نکنیم بازنویسی یک اثر به شیوه‌ای که تنها واژگان و کلمات جدید و امروزی را جایگزین واژگان و کلمات متن کهن کنیم، از ارزش ادبی کار می‌کاهد و در حقیقت با استفاده از آن بازنویسی، دیگر با سعدی و متن اثر او آشنا نخواهیم شد؛ ‌چرا كه در اين صورت با يك متن ديگر مواجه هستيم.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی با تاکید بر ارایه متن‌های منقح از چنین آثاری اظهار کرد: شایسته است متن آثار کهن را زیباتر، منقح‌تر و دقیق‌تر تدوین و منتشر کنیم و با قیمت ارزان و مناسب در اختیار مخاطبان قرار دهیم. همانند برخی از ناشران بزرگ اروپایی، که برای آثار ادبیات کلاسیک خود یارانه در نظر می‌گیرند.

وی توضیح داد: این کار بستری را برای توسعه ادبیات کلاسیک فراهم می‌کند، اما متاسفانه نهاد یا سازمانی، که متولی این امر باشد، در صنعت نشر ما وجود ندارد. چنین نهادهایی می‌توانند گزیده‌ای از آثار ادبیات کهن فارسی را با اختصاص دادن یارانه به چاپ آن و با هدف ارزان‌سازی کتاب در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار دهند.

کمالی‌‌سروستانی از این فرایند به عنوان راه حلی برای توسعه ادبیات و به‌ویژه ادبیات کلاسیک یاد و تشریح کرد: چاپ زیبا و دلنشین، قابل حمل، رنگ و طرح جلد مناسب، حروفچینی شایسته چنین متن‌هایی، قیمت ارزان و به‌طور کلی ارایه محتوا در فرم و ساختاری مناسب، برای عرضه ادبیات کلاسیک و از جمله آثار سعدی اهمیت بسزایی دارد و مخاطب را به این حوزه علاقه‌مند می‌کند.

وی یادآور شد: البته این مساله با بازنویسی مصور آثار سعدی یا دیگر بزرگان برای مخاطب ویژه مانند گروه سنی کودک و نوجوان منافاتی ندارد.

این نویسنده در ادامه به جایگاه کتاب در دنیای مجازی اشاره کرد و توضیح داد: امروزه میزان مطالعه کتاب کاغذی در مقایسه با مطالعه کتاب‌های الکترونیکی، برنامه‌های پایگاه‌های مجازی، رادیویی، تلویزیونی و سینمایی رو به کاهش است. برهمین اساس باید از چنین شیوه‌هایی برای ارایه آثار سعدی و به‌طور کلی ادبیات کهن فارسی بهره بگیریم.

وی گفت: شایسته است متن منقح آثاری چون «گلستان» یا «بوستان» را در قالب کتاب‌های الکترونیکی، همراه با شرح و توضیح و روخوانی صحیح متن در اختیار مخاطبان فضای مجازی نیز قرار دهیم.

کمالی‌سروستانی تصريح كرد: هزینه‌های فراوانی برای ساخت یک سریال تلویزیونی در نظر گرفته می‌شود. این نوع برنامه‌ها مخاطب میلیونی دارند. برهمین اساس می‌توانیم در ساخت چنین سریال‌هایی به سراغ شاعران بزرگ ایران‌زمین همچون سعدی و حافظ برویم و از رهگذر آن سریال این بزرگان را به مخاطب عام معرفی کنیم؛ چراکه فرهنگ ما بیشتر شفاهی است.

وی مثالی در این زمینه ارایه کرد و گفت: برای مثال سریالی، که درباره شهریار تولید و پخش شد، به معرفی گسترده این شاعر انجامید. در آن زمان چاپ‌های متعددی از مجموعه اشعار شعریار منتشر شد.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در پایان یادآور شد: طبق آماری، که سال گذشته اعلام شد شمارگان کل آثار سعدی به 500 هزار نسخه رسیده است، اما با ساخت یک سریال تلویزیونی شایسته درباره سعدی می‌توانیم تا 25 میلیون نفر بیننده نیز داشته باشیم.

اول اردیبهشت، همزمان با سالروز تولد سعدی شیرازی، در تقویم ایران روز بزرگداشت «سعدی» نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط