دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
حسام‌پور: آثار سعدی جنبه شعر درمانی دارند

سعید حسام‌پور، دانشيار دانشگاه شیراز، با توجه به اهمیت شعر درمانی در دنیای امروز، معتقد است آثار سعدی به دلیل تنوع و گوناگوني جنبه‌های مختلف آن، در زمینه شعر درمانی مي‌توانند موثر باشند./

حسام‌پور به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: برای ارایه آثار سعدی به مخاطب امروز باید این نکته را در نظر داشته باشیم که مخاطب ما کودکان و نوجوانانند یا بزرگسالان.

وی به مخاطب کودک و نوجوان آثار سعدی اشاره و تصریح کرد: با توجه به این‌که زبان برخی از آثار سعدی و از جمله «بوستان» و «گلستان» او جنبه داستانی دارد و سعدی اندیشه‌هایش را در قالب داستان بیان کرده، چه بهتر است كه این داستان‌ها را در قالب‌هایی جدید بازنویسی کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: البته اين‌گونه بازنویسی‌ها، زبانی هنری را می‌طلبند. متاسفانه آثار بازنویسی‌شده چندان در ادبیات ما نظام‌مند نیستند و هر فرد یا نویسنده‌ای یکی از حکایت‌ها را بازنویسی کرده است، ولي شایسته است نظم و شیوه درست و منطقی را در قالب هنری برای بازنویسی چنین آثاری در نظر داشته باشيم.

وی تاکید کرد: بازنویسی، فقط تغییر کلمه و جایگزین کردن آن با کلمه جدید یا ساده‌تر نیست. سرگرمی‌های مخاطب امروز و از جمله کودکان و نوجوانان نیز چندان کم نیستند. بنابراین باید جذابیت تصویری و محتوایی در شکل هنری بازنویسی آثار ادبی کهن و از جمله آثار سعدی در نظر گرفته شود.

حسام‌‌پور در ادامه به مخاطب بزرگسال آثار سعدی اشاره کرد و توضیح داد: برای مخاطب بزرگسال نخست باید سعدی و آثار او را بهتر و بیشتر به مخاطبان معرفی کنیم؛ چراکه معتقدم تاحدودی اجحاف‌هایی نسبت به این شاعر انجام و مظلوم‌تر واقع شده است. هرچند در سال‌های اخیر توجه بیشتری از سوی مسوولان نسبت به این شاعر صورت گرفته است.

وی افزود: به‌طور کلی معرفی شایسته‌تری نسبت به سعدی از سوی اهالی ادبیات و استادان دانشگاه باید صورت بگیرد، تا جذابیت‌های سخن سعدی بهتر و بیشتر برای مخاطبان آشکار شود. در این صورت مخاطب عام نیز توجه بیشتری نسبت به شعر سعدی نشان می‌دهد.

این پژوهشگر با اشاره به اينكه صدا و سیما مي تواند در زمينه شناساندن اين آثار موثر باشد،‌ گفت: صدا و سیما نسبت به دیگر نهادها رسالت سنگین‌تر و بیشتری برعهده دارد. برنامه‌های صدا و سیما با استفاده از حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه می‌توانند سعدی را بهتر و سنجیده‌تر معرفی کنند و جنبه‌های مختلف سخن و اندیشه او را به مخاطبان نشان دهند.

وی با تاکید بر ابعاد و جنبه‌های مختلف کلام سعدی گفت: به‌طور کلی ابعاد و جنبه‌های مختلف اندیشه و کلام سعدی آن‌چنان که باید معرفی نشده و لازم است در این زمینه گام‌هایی برداریم، تا مخاطب بتواند شناخت و درک بهتر و بیشتری از آثار سعدی پیدا کند و خود با علاقه سراغ آثار سعدی برود.

حسام‌پور توضیح داد: طنز، یکی از جنبه‌های کلام سعدی است و جای پرداختن بسیاری دارد. از سوی دیگر زیبایی‌های نهفته در کلام سعدی بسیار زیاد است و بی‌جهت نیست که او را استاد سخن می‌نامیم. قرن‌ها از سرایش و خلق آثار سعدی گذشته است، اما گویی او با انسان امروز سخن می‌گوید، شاید یکی از دلایلی، که او را استاد سخن می‌نامیم، همین باشد. 

وی افزود: اگر جنبه‌های زیبایی‌شناسی شعر و اندیشه سعدی به مخاطب معرفی ‌شود، می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای انسان امروز باشد؛ چراکه بسیاری با شنیدن کلام او به راحتی می‌توانند تحت تاثیر این اندیشه و کلام قرار بگیرند و با آن ارتباط برقرار کنند.

حسام‌پور در ادامه با تاکید بر اهمیت شعردرمانی در دنیای امروز اظهار کرد: امروزه شعردرمانی، قصه درمانی یا نمایش‌درمانی در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما متاسفانه در کشور ما جای این دانش خالی است و از آن غفلت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سعدی یکی از شاعرانی است که می‌تواند بیشترین و موثرترین کمک را در این زمینه داشته باشد و آثار او  ظرفيت بالایی در این حوزه دارند؛ چراکه سعدی آثارش را در موضوع هاي مختلف و متنوعی مانند مسایل تعليمی، خدمت به خلق یا حتی توجه به طبیعت خلق کرده است.

این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: برهمین اساس معتقدم دانشگاهیان و اهالی فرهنگ و ادب رسالت سنگینی را درباره آثار سعدی برعهده دارند، تا اندیشه‌های این شاعر بزرگ را با زبانی زیبا و شایسته، معرفی و برای مخاطب بازگو کنند.

اول اردیبهشت، همزمان با سالروز تولد سعدی شیرازی، در تقویم ایران روز بزرگداشت «سعدی» نام‌گذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط