به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دكتر محمد سلگي كه در اين نشست سخنراني ميكرد، با بيان اين مطلب افزود: نقش خانواده در گسترش مطالعه بسيار اهميت دارد و كتابخانههاي خانگي نقش بسيار مهمي در كتابخواني كودكان و نوجوانان دارند.
وي ادامه داد: مقام معظم رهبري يك مرجعيت فرهنگي دارند كه با نگاهي دقيق و جامع مسايل را تبيين ميكنند، به همين دليل ضرورت دارد اظهارات ايشان مورد بررسي قرار گيرد تا به راهكارهاي اجرايي برسيم.
سلگي با بيان اينكه مقام معظم رهبري به نكاتي مانند افزايش رشد سرانه مطالعه، افزايش توليد عناوين كتاب و افزايش شمارگان كتاب تاكيد دارند، اظهار كرد: معظم له در حوزههاي مختلفي مربوط به كتاب و كتابخواني نكات مهم و ارزشمندي را بيان كرده و سرفصلهاي متعددي را تبيين كردهاند.
وي تصريح كرد: طبق آيات و روايات برآمده از دين اسلام، جامعه ايراني از گذشته دور تا كنون جامعه متمدن و اهل كتابي بوده است.
به گفته سلگي، بر اساس دستاوردهاي دانشهاي نوين و امروزي در حوزههاي روانشناسي و جامعهشناسي، كتابخواني نتايج بسيار خوبي را به همراه دارد، مثلا در تحقيقات روانشناسي آمده است، افراد كتابخوان داراي اعتماد به نفس بالايي هستند و همچنين اين دسته افراد در زندگي حرفهاي و اجتماعيشان افراد موفقي بهشمار ميآيند.
رييس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي، درباره ضرورتهاي مطالعه مفيد، عنوان كرد: البته منظور از كتابخواني، مطالعه براي تكاليف درسي مدرسه و دانشگاه نيست و بر مطالعه آزاد تاكيد شده است، به اعتقاد من، مطالعههايي مانند كتابخواني براي كنكور و گسترش اين نوع مطالعه آسيبرسان است، زيرا ترويج كتابهاي آموزشي و كمكآموزشي عملا رونقي به وضعيت فرهنگي ما نميدهد.
سلگي همچنين به طرح آسيبها و موانع گسترش كتابخواني از ديدگاه مقام معظم رهبري اشاره كرد و افزود: مقام معظم رهبري معتقدند، يكي از آسيبهاي حوزه كتابخواني، فقدان سير مطالعاتي است و بر اين نكته تاكيد دارند كه بايد براي كتابخوان شدن افراد، سير مطالعاتي وجود داشته باشد.
وي به نقش مطالعه در پيروزي انقلاب اسلامي ايران نيز اشاره كرد و گفت: يكي از دلايل كتابخوان بودن مردم در ايام پيروزي انقلاب و سالهاي پيشتر از آن اين بود كه افراد در جريانهاي مختلف سياسي سير مطالعاتي داشتند و در يك سير مطالعاتي بيش از دهها عنوان كتاب را مطالعه ميكردند.
سلگي با ارايه نمونهاي در اين زمينه، ادامه داد: به عنوان مثال كتابهاي استاد مطهري از جمله آثاري بود كه علاقهمندان به آثار ايشان در سير مطالعاتي دنبال ميكردند، اما اكنون در فضاي فرهنگي و علمي ما اين سير مطالعاتي وجود ندارد و به كاهش سرانه مطالعه دامن ميزند.
به گفته رييس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي، مساله ديگري كه به نوعي به عنوان يكي از آسيبها در اظهارت مقام معظم رهبري وجود دارد، ضعف نظام آموزشي در اين زمينه است و آنطور كه بايد، مباحث مربوط به مطالعه و زنگ انشا را جدي نميگيرند و ايشان بر اين مساله تاكيد دارند.
وي افزود: نبود عادت مطالعه از ديگر مسايلي است كه در تبيين موانع گسترش كتابخواني در ايران ميتوان به آن اشاره كرد و توجه نكردن خانوادهها و اهل مطالعه نبودن والدين نيز عامل ديگر اين موضوع است.
در بخش ديگر اين نشست، حجتالاسلام اسماعيل اسماعيلي، مدير انتشارات بوستان كتاب قم نيز در سخناني با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبري درباره قرار گرفتن كتاب در سبد مصرف خانوادههاي ايراني، گفت: براي اين كه كتاب در سبد مصرف خانوادههاي ايراني قرار بگيرد، بايد نياز به كتاب و مطالعه در بين مردم ايجاد شود و آنها بايد احساس نياز كنند كه روح و روانشان به غذا نياز دارد، به همين دليل ضروري است كه با استفاده از امكانهاي نوين فناوري، نياز به مطالعه و كتابخواني در بين مردم ايجاد شود.
وي افزود: همان گونه كه بدن انسان به طعام نياز دارد، فكر و روح و روان انسان هم به خوراك نياز دارد و بيشك، كتاب يكي از بهترين غذاهاي روح براي انسان است.
اسماعيلي با بيان اينكه علم ابزاري براي كمال معنوي و مادي انسان است، افزود: بيشك براي ايجاد بصيرت در بين افراد، به كتاب نياز داريم و مقام معظم رهبري نيز بر اين نكته تاكيد دارند كه كسي كه كتاب ميخواند، آدم بينايي است.
وي تصريح كرد: نبايد فراموش كنيم كه توان ما براي فهم مسايل محدود است و از اينرو نياز جدي به كتاب داريم، زيرا امروز دشمنان ايران و اسلام با راهاندازي سايتهاي مختلف تلاش ميكنند ما را از دستيابي به قلههاي علم بازدارند.
به گفته اسماعيلي، كشورهاي اروپايي به وسيله رواج جهل، مردم را در برابر تهاجمها بيدفاع ميكنند و از آنها افرادي بياراده ميسازند، بنابراين مساله كتابخواني و گسترش توجه به علم، ما را در برابر تهاجم بيگانهها در هر زمينهاي ايمن ميكند و از همينروست كه رهبر معظم انقلاب اسلامي از كتابخواني به عنوان يك ضرورت ياد ميكنند.
حجتالاسلام اسماعيلي با اشاره به نگاه تيزبين مقام معظم رهبري مشكلات حوزه كتاب و كتابخواني را رصد ميكنند، افزود: ايشان با نگاه يك فرد كارشناس خبره به تمام مسايل مربوط به كتابخواني اشراف دارند، مثلا هميشه تأكيد دارند كه كتابخواني از سنين كودكي بايد آغاز شود و لازم است كه در مراكز پيشدبستاني و مدارس، برنامههاي درسي براي شيوههاي مؤثر كتابخواني و همچنين مسايل مربوط به مطالعه به دانشآموزان ارايه شود تا اين بخش از منويات مقام معظم رهبري تحقق پيدا كند.
وي عنوان كرد: متاسفانه مردم با شيوههاي مؤثر و مفيد كتابخواني آشنايي ندارند و ضرورتي است كه به اين موضوع به طور جدي پرداخته شود تا به تعبير مقام معظم رهبري، افراد از مطالعه كردن لذت ببرند. چنانچه ايشان جايي فرمودهاند، من همواره از كتاب خواندن لذت ميبرم.
در ديگر بخش اين نشست همچنين حسن بنيانيان، مدير موسسه پيوستنگاري فرهنگي نيز در سخناني گفت: ما به عنوان يك فرد مسلمان نيازمند تفكر و تعقل هستيم و در اين ميان كتاب به عنوان يك ابزار كارا و ارزشمند اين زمينه را براي ما فراهم ميكند.
وي ادامه داد: كتابها حاصل عمر آدمهاي مختلف و عصارهاي از تجربيات و دانش افراد مختلف است كه در طول ساليان مختلف و با مطالعه كتاب و آثار افراد دانشمند به دست ميآيد.
بنيانيان با اشاره به تجربه هشت ساله مديريت خود در حوزه هنري، اظهار كرد: نميتوان تمام مفاهيم ارزشمند جهاني را در حوزه فيلم، تئاتر و سينما گنجاند و در اين ميان استفاده از كتاب به عنوان يك ضرورت انكار نشدني ضروري است.
وي با انتقاد از سيستم نظام آموزشي، يادآور شد: دلايل مختلفي در نظام آموزشي، فرهنگي و اجتماعي ايران وجود دارد كه سبب ميشود فرد به مطالعه تن ندهد.
بنيانيان، تصريح كرد: محققان و كارشناسان حوزههاي مختلف بايد تحقق كنند كه چرا بچههاي سال اول دبستان براي مطالعه مشتاقتر از بچههاي سال بالايي هستند و علت اين افت و ريزش بايد بررسي شود.
وي با اشاره به رواج خريد و فروش پاياننامههاي دانشجويي، گفت: متاسفانه امروز به راحتي و با قيمتهاي مختلف انواع پاياننامه فروخته ميشود و اين موضوع ساختار درسي دانشگاهي كشور را تحت تاثير قرار داده است.
نشست «بررسي و تبيين بيانات مقام معظم رهبري در خصوص كتاب و كتابخواني» كه عصر روز گذشته سهشنبه، 25 بهمن در محل سالن اجتماعات معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي برگزار شد.
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹
نظر شما