به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، طرح آموزش الكترونيكي رسالهنويسي(آمال) ويژه دانشجويان تحصيلات تكميلي و پژوهشگران صبح امروز 25 بهمن با حضور دكتر حسين نادريمنش، معاون آموزشي وزير علوم و محمدمهدی طهرانچی، ريیس مرکز نشر دانشگاهی رونمايي شد.
نادريمنش در اين مراسم با بيان اين كه دوره دكتري بالاترين و رسميترين دوره آموزشي علمي هر كشور است، گفت: بيشترين چيزي كه سيستم آموزشي هر كشور ميتواند به دانشجو آموزش بدهد در دوره دكترا اتفاق ميافتد و در اين دوره فرد درباره چگونگي پژوهش در قالب يك رساله توسط يك استاد راهنما آموزش ميبيند.
وي ادامه داد: پاياننامه برخلاف ساير دروس ارايه شده در ترمهاي تحصيلي تا پايان عمر با دانشجو ميماند و ميتواند سندي از فعاليتهاي آموزشي او باشد بنابراين مهمترين اثر هر فرد در دوره تحصيلياش رساله اوست.
وي افزود: غرب از آن جايي كه نياز به دسترسي خروجي علم افراد داشت، چارچوبي را براي نگارش مقالات و نيز ارزشيابي آن به وجود آورد تا از اين طريق حوزه نشر خود را ساختارمند كند. بنابراين وظيفه آموزش عالي هر كشور با توجه به اهميت پايان نامهها اين است كه ساختاري را براي مقالات تعيين كرده و از اين طريق به حوزه نشر كمك كند.
نادريمنش با اشاره به سه نكته مهم درباره رسالههاي دانشجويي گفت: علم در رسالههاي دانشجويي در دوره دكتري بايد معتبر و قابل ارزيابي باشد. همچنين صحت مطالب نيز بايد تاييد شده باشد و نكته آخر نيز مرتبط به چگونگي انتشار يك رساله است.
وي تصريح كرد: نگارش يك رساله تنها نيمي از موضوع و چگونگي انتشار آن بسيار مهم است. براي اينكه مطلبي را نيز نشر بدهيم بايد ساختاري را براي آن تعريف كنيم و وظيفه آموزش عالي اين است كه ساختاري را براي يكسانسازي و استانداردسازي رسالهها تعريف كنيم.
معاون آموزشي وزارت علوم همچنين با تأكيد بر رعايت زبان فارسي در رسالههاي دانشجويي افزود: امروز كشورها سعي دارند تا با زبانشان بر جهان حاكميت كنند بنابراين رعايت زبان فارسي در آموزش عالي بايد جدي گرفته شود چرا كه راز ماندگاري هويت ما در استفاده از زبان فارسي است.
وي ادامه داد: اگر حرفي در حوزه علوم انساني براي گفتن داريم بايد از زبان فارسي براي بيان آن استفاده كنيم.
وي رونمايي از طرح آمال را براي تعيين ساختار رسالههاي دانشجويي مفيد عنوان كرد و گفت: مركز نشر دانشگاهي به عنوان بخشي از وزارت علوم قدم مهمي را با طراحي اين نرمافزار در تعريف ساختار براي رسالههاي دانشجويي برداشته است.
نادريمنش با اشاره به رشد فزاينده توليدات مكتوب در ايران گفت: امروزه توليدات علمي مكتوب در ايران رشد فزايندهاي داشته است و ما در منطقه رتبه نخست را داريم.
وي در پايان سخنان خود بر تأليف كتاب از رسالههاي دانشجويي تأكيد كرد و گفت: چنان چه رساله دانشجويي محتواي علمي خوبي داشته باشد خروجي آن ميتواند يك كتاب باشد و از اين طريق نيز ميتوان به قوي شدن حوزه نشر نيز كمك كرد.
طهرانچی ريیس مرکز نشر دانشگاهی نيز در اين مراسم سخناني را درباره ويژگيهاي طرح آمال ارايه كرد و گفت: اين طرح حدود دو سال در مركز نشر دانشگاهي دنبال شده است.
وي ادامه داد: پاياننامهها و رسالههاي دانشجويي ميراث مكتوبي هستند كه ميتوانند به عنوان ارزش تمدن و فرهنگ ما بر جاي بمانند بنابراين بايد براي هر چه بهتر شدن اين رسالهها تلاش كرد.
وي افزود: ما با توجه به نگاه وزارت علوم مبني بر گسترش دورههاي تكميلي به كمك اين دوره آمديم و بر آن هستيم تا با اجراي اين طرح به توانمندسازي دانشجويان كمك كنيم.
طرح آموزش الكترونيكي رسالهنويسي (آمال) توسط مركز نشر دانشگاهي با اهداف آسان و بهينه كردن فرايند توليد علم و مستندسازي آن در كشور، كمك به دانشجويان تحصيلات تكميلي و استادان راهنما در تهيه، تدوين و ارايه رساله پاياننامه و مقاله، تحقق عدالت آموزشي با توسعه دورههاي الكترونيكي، توجه به اصلاح الگوي مصرف در استفاده بهينه از منابع در تهيه و ارايه محتواي الكترونيكي و توسعه نشر الكترونيكي امروز رونمايي شد.
طرح آموزش الكترونيكي رسالهنويسي چهار دوره آموزشي با موضوعات دوره تدوين طرح پيشنهادي(پروپزال)، دوره تدوين رساله و گزارشنويسي، دوره آموزش شيوههاي پژوهش (روش تحقيق)، دوره مقالهنويسي، دوره شيوههاي استناد، دوره ويرايش سوري - زباني، دوره راهبردهاي جستوجوي اطلاعات، دوره فن ترجمه و دوره شيوه ارايه مطالب را براي دانشجويان برگزار ميكند.
طرح آموزش الكترونيكي رسالهنويسي (آمال) مراحل مختلف رسالهنويسي و دورس مورد نياز را به دانشجويان آموزش ميدهد.
سهشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۵
نظر شما